„Solárny“ elektromobil Aptera s dojazdom 640 a neskôr až 1600 km má sériovú podobu

1

Americký e-mobility startup Aptera Motors predstavil úvodnú edíciu svojho „solárneho“ elektromobilu Aptera zameraného najmä na extrémnu účinnosť. Spoznali sme pritom mnohé špecifikácie. A do výroby by sa vozidlo mohlo dostať už tento rok.

Aptera Motors uvádza, že modelu Aptera Launch Edition s koeficientom odporu vzduchu len 0,13 postačí na jazdenie štvrtina energie v porovnaní s inými elektrickými a hybridnými vozidlami, ktoré sú dnes na cestách. K tomu napomáha aj integrovaný solárny systém s výkonom 700 W.

Americká spoločnosť tiež hovorí, že vďaka solárnej energii ich prvý elektromobil dokáže bez nutnosti nabíjania zo siete jazdiť týždne, mesiace či dokonca „permanentne“. Vychádza pritom z toho, že priemerný americký vodič má denne najazdiť v priemere 47 km.

V najslnečnejších oblastiach ako Kalifornia má solárny systém zabezpečiť dojazd až 64 km denne. V stredne slnečných lokalitách má byť potrebné nabíjanie cca 3-krát do roka. To sú však samozrejme čisto hypotetické úvahy. Napr. za predpokladu, že vodič nikdy nepresiahne denný nájazd pár desiatok km a slnečné žiarenie vždy pokryje jeho aktuálne potreby.

Známe špecifikácie

Americký startup pri príležitosti predstavenia 2-miestneho modelu Aptera Launch Edition prezradil aj mnohé špecifikácie. Vozidlo má rozmery 4,55 x 2,23 x 1,40 m (dĺžka x šírka x výška), rázvor 2,82 m a batožinový priestor neuveriteľných 906 l (zrejme horšie využiteľný vzhľadom na tvar karosérie). Napriek útlemu „telu“ je teda Aptera celkovo pomerne veľkým vozidlom. Jeho šírka (väčšia ako napr. v prípade Tesly Model S vrátane bočných sp. zrkadiel) pritom môže byť problematická napr. v mestských podmienkach.

Úvodná verzia ponúkne 2 airbagy, parkovacie senzory, pohon všetkých 3 kolies (elektromotory integrované v rámci kolies), maximálnu rýchlosť 163 km/h, zrýchlenie z 0 na 60 mph (97 km/h) za 4 s či dojazd 643 km (ide zrejme o interný odhad na základe cyklu EPA). Ďalšie, neskôr dostupné verzie by mali zabezpečiť dojazd od cca 400 (základná verzia) do 1 600 km (top verzia).

Čo sa týka nabíjania aktuálne nešpecifikovanej batérie, Aptera Launch Edition disponuje palubnou nabíjačkou s výkonom 6,6 kW a nabíjacím štandardom NACS od spoločnosti Tesla. DC nabíjanie sa nespomína. Rýchlosť nabíjania cez 240-V zásuvku má byť podľa výrobcu 92 km/h (zisk dojazdu 92 km počas 1 hod nabíjania).

aptera launch edition interier

Zdroj: Aptera Motors

Výroba možno už tento rok

Spoločnosť Aptera Motors uvádza, že ich elektromobil je aktuálne vo fáze crash testov a schvaľovania. Po jej ukončení má byť spustená produkcia v kalifornskom závode na úrovni 10 000 vozidiel ročne. Následne má výroba vzrásť na 20 000 ks za rok. Američania pritom uvádzajú, že aktuálne evidujú viac ako 40 000 rezervácií.

Šéf Aptery tiež uvádza, že ich cieľom je spustiť výrobu do konca tohto roka. Produkcia a harmonogram dodávok má pritom záležať od financovania. Takže sa zdá, že ani Aptera to nemá po tejto stránke jednoduché. Podobne ako iné e-mobility startupy v tomto pre ne nie ideálnom období. Ak sa však všetko podarí, Aptera chce mať do roku 2028 po celom svete 8 montážnych závodov.

aptera launch edition interier

Zdroj: Aptera Motors

Čo sa týka ceny, Aptera na svojom webe spomína cenu 25 900 až 44 900 $ (pravdepodobne bez DPH a v základnej výbave), v závislosti od verzie. Verzia Launch Edition je nacenená na 33 200 $ (cca 30 500 €) s dodatkom, že cena sa môže zmeniť.

Zdroj: Aptera

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Cenovo dostupný solárny elektromobil Lightyear 2 ponúkne dojazd „cez 800 km“
Solárny elektromobil Sono Sion môžu zachrániť už len zálohy od záujemcov
Solárny mini-elektromobil Squad za 6 250 € je už možné predobjednať

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár