„Najväčšie vodíkovo-batériové vozidlo na svete“ má batériu s kapacitou 1 200 kWh

4

Spoločnosť Anglo American predstavila včera prototyp vodíkovo-batériového „dump trucku“ nuGen, ktorý by mal byť najväčším „vodíkovým“ vozidlom na svete. Ponúka obrovský výkon aj obrovskú batériu, aby bola možná preprava ohromne ťažkého nákladu vyťaženého v baniach tejto spoločnosti.

Elektrifikácia preniká do všetkých oblastí, vrátane ťažobného priemyslu. Spoločnosť Anglo American sa pritom rozhodla, že jej bezemisné vozidlo určené na prevoz vyťažených surovín si bude vyrábať energiu pre svoju obrovskú batériu a elektromotory samo, a to prostredníctvom palivových článkov na vodík.

Tento vodíkovo-batériový „dumper“/“dump truck“ bude súčasťou systému nuGen Zero Emission Haulage Solution (ZEHS). Ide o plne integrovaný systém pre zabezpečenie zeleného vodíka, ktorý pozostáva z jeho výroby, tankovania a prepravy. Vyrábať sa má pritom v mieste, kde vozidlá operujú, teda v rámci baní.

NuGen je súčasťou prístupu spoločnosti Anglo American s názvom FutureSmart Mining, ktorého podstatou je udržateľná ťažba založená na inováciách v oblasti technológií a digitalizácie. Cieľom je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2040, a to v rámci všetkých prevádzok spoločnosti.

Transformácia bude zahŕňať aj nahradenie „dízlového“ vozového parku bezemisnými vozidlami. To by malo podľa spoločnosti Anglo American odstrániť 80 % emisií zo spaľovania nafty používanej v rámci jej povrchových baní.

Známe špecifikácie

Na projekte NuGen, vrátane vodíkového vozidla, spolupracovala spoločnosť Anglo American so spoločnosťami ako ENGIE, First Mode, Ballard či NPROXX. A to s cieľom navrhnúť, vyvinúť a otestovať 1,2-MWh batériu, ktorá dokáže uskladniť energiu produkovanú palivovými článkami, pričom tie poskytujú celkový kombinovaný výkon 2 MW.

Dojazd vozidla sa nespomína, má byť však schopné prepravovať náklad s hmotnosťou 290 ton, čo si určite vyžiada obrovské množstvo energie. Jej nositeľom bude vodík vyrábaný elektrolýzou za podpory solárnej elektrárne.


Otázkou je, prečo solárnu elektráreň nevyužiť na „priame“ menej stratové nabíjanie vozidiel s použitím priemyselných batériových úložísk a nabíjačiek. Nepoznáme však náklady, potreby spoločnosti, prevádzkový režim jej baní ani údaje o vyťaženosti vozidiel. Plne elektrický batériový „dumper“ pritom už vyrába napr. spoločnosť Kuhn Schweiz. Ten ale ponúka užitočné zaťaženie „len“ 65 ton.

Zdroj: Anglo American

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batérie vs. vodík: Vyjadrenia výrobcov nákladných áut Daimler Truck a Traton (VW Group)
„Nemecká NASA“ predstavila vodíkovo-batériové koncepčné auto s dojazdom 1 000 km
Vodík stráca šancu presadiť sa v cestnej doprave, vyplýva zo štúdie Fraunhofer Institute

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Zrejme preto vodik lebo ma taku spotrebu ze nabijat by ho nestihali aby neboli prestoje. Zda sa mi ze tieto masiny makaju 24h denne.

Pridajte komentár