Indický štátny ropný gigant Indian Oil pokračuje v spolupráci s izraelskou batériovou spoločnosťou Phinergy na vývoji nenabíjateľných hliníkovo-vzduchových (Al-air) batérií, ktoré by mohli zabezpečiť dojazd v tisícoch km. A tie už prechádzajú testami aj v rámci vozidiel.
Minulý rok sme informovali, že spoločnosti Indian Oil a Phinergy zakladajú spoločný podnik, ktorý bude vyvíjať, vyrábať a distribuovať Al-air batérie. Aj vďaka nemu sa chce indická vláda zbaviť závislosti od dovozu lítia v rámci svoje emisnej transformácie, pričom má obrovské zásoby bauxitu, z ktorého sa vyrába hliník.
Al-air batérie generujú elektrickú energiu vďaka reakcii kyslíka s hliníkom a sú špecifické aj obrovskou energetickou hustotou (výhľadovo 2 000 Wh/kg a viac). Ich výroba by pritom nemala byť drahá, ak sa podarí zabezpečiť lacnejšie katalyzátory a mali by byť taktiež bezpečné. Na základe všeobecných informácií o tejto technológii by batérie mohli vo vozidlách vydržať niekoľko mesiacov, resp. pár tisíc kilometrový nájazd, kým nedegraduje hliníková anóda. Tá sa dá potom zrecyklovať, pričom z degradovaného materiálu by malo byť možné vyrábať nové anódy.
Po vybití zostáva zvyšok batérie, vrátane vzduchovej katódy, neporušený a má vydržať 8 rokov. Potom môže byť katóda kompletne zrecyklovaná, uviedol šéf výskumu a vývoja spoločnosti Indian Oil, Ramakumar.
„Nenabíjacia“ infraštruktúra
V prípade použitia v elektromobiloch by teda bola nutná pravidelná výmena batérií, keďže „nabíjaním“ takejto batérie je v podstate mechanická výmena hliníkovej anódy. Rýchlejšia však bude metóda výmeny celej batérie (to má podľa Ramakumara trvať 3 min) a dodatočné zreparovanie použitej batérie.
Zdá sa pritom, že rýchla pár-minútová výmena bežných li-ion batérií elektromobilov v rámci špeciálnych výmenných staníc, zažíva v tomto období čiastočnú obrodu, a to aj vďaka „elektromobilke“ NIO. Takže by to nebolo nič až tak neobvyklé. Ropný gigant Indian Oil by mohol navyše zabezpečiť potrebnú infraštruktúru pre vozidlá vybavené Al-air batériami aj rozšírením svojej 30-tisícovej indickej siete čerpacích staníc.
Testy
Bloomberg aktuálne uvádza, že Al-air systémy od spoločnosti Phinergy už boli otestované v rámci batériových úložísk, ktoré používajú telekomunikačné firmy. Ďalší test prebehol prostredníctvom elektromobilu, v ktorom Al-air batéria „udržovala“ pôvodnú li-ion batériu vozidla v nabitom stave, pričom mala údajne zabezpečiť dojazd 1 750 km.
Životaschopnosť Al-air batérií od spoločného podniku Indian Oil a Phinergy v rámci rozsiahleho nasadenia v Indii sa posúdi na základe výsledkov prebiehajúcich testov, ktoré uskutočňujú automobilky Mahindra, Maruti Suzuki a Ashok Leyland. A tie potrvajú takmer rok.
Ak testovanie dopadne úspešne a vznikne dostatočný dopyt, spoločnosti Indian Oil a Phinergy vybudujú v Indii „gigafactory“ na výrobu svojich Al-air batérií.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Špenát môže pomôcť technológiám zvyšujúcim dojazd elektromobilov
Pomôžu s recykláciou batérií elektromobilov aj baktérie?
Batérie od Enevate majú priniesť 5-min nabíjanie elektromobilov. Už budúci rok?
3 komentáre
Tá reakcia je PODSTATNE zložitejšia ako iba „reakcia hliníka s kyslíkom“.
Keby to všetko bolo také jednoduché vrátane jednoduchej výmeny anódy (a jej recyklácie) a pri takej energetickej hustote – už by sme si snáď ani nespomenuli na nejaké NCM alebo LFP batérie.
Tých problémov je tam však oveľa viac ako sa zdá.
Napriek tomu – jeden nikdy nevie. Možno to vyjde. Treba držať palce.
Cinidlo moze byt morskã voda
Môže. Ale to dáva veľmi nízky potenciál (napätie). Mnohonásobne lepší je hydroxid draselný (KOH).