Ako si vybrať a vymeniť autodiely brzdového systému vozidla Tesla. Odporúčania a charakteristiky autodielov

3

S rastúcou popularitou elektromobilov sa zároveň zvyšuje počet vozidiel spoločnosti Tesla na našich komunikáciách. Tento výrobca prémiových áut patrí medzi najväčších inovátorov v oblasti elektromobility a vlastniť jeden z jeho modelov je snom a túžbou mnohých motoristov. Keďže je však táto značka vo všeobecnom povedomí stále pomerne mladá, mnohí si nie sú istí, v akej miere sa takéto vozidlo líši od elektromobilu od osvedčených výrobcov. V nasledujúcom texte si preto predstavíme zvláštnosti tejto spoločnosti.

Čo všetko tvorí súčasť brzdového systému značky Tesla?

Hoci niektoré veci fungujú v Tesle trošku inak, ako by ste očakávali od etablovaných výrobcov, netýka sa to všeobecnej konštrukcie a spôsobu fungovania bŕzd. Rovnako ako u väčšiny moderných automobilov sa skladajú z brzdového kotúča vyrobeného z vysoko odolnej nehrdzavejúcej ocele alebo iných trvanlivých materiálov, brzdových platničiek a brzdového strmeňa. Neoddeliteľnou zložkou celého systému je takisto brzdová kvapalina.

Ako často je potreba vymieňať komponenty?

Elektroautá majú jednu skvelú výhodu, ktorá je charakteristická najmä pre značku Tesla. Reč je o takzvanej rekuperácii energie. Tento pojem jednoducho opisuje metódu, ktorou sa počas brzdenia získava späť energia, aby sa opäť mohla dodať do akumulátora auta. Lenže ako to funguje? Vo vozidle bez elektromotora sa pri brzdení vždy používa brzdová sústava. Tá premieňa kinetickú energiu na teplo, ktoré sa potom zasa uvoľňuje do okolia. Avšak je to zbytočné plytvanie, pretože energia sa takto stráca a už sa nedá využiť.

Vo vozidlách s elektrickým pohonom sa napríklad motory predných kolies dajú použiť aj ako generátory. Znamená to, že akonáhle spustíte nohu z plynového pedála, začnú meniť kinetickú energiu späť na elektrickú. V dôsledku tejto transformácie sa vozidlo spomaľuje a je to podobné, ako keby ste šliapli na brzdu. Okrem obnovy energie je obrovskou prednosťou aj to, že sa šetrí brzdové obloženie. Brzdy sa vďaka veľmi efektívnym vozidlám Tesla musia používať len vo výnimočných prípadoch.

Na prvý pohľad to môže vyzerať ako jednostranná záležitosť, ale aj rekuperácia prináša svoje úskalia. Brzdové kotúče a platničky sa takto síce opotrebúvajú menej rýchlo, ale pri zriedkavom používaní bŕzd sa na nich môže pomerne ľahko usadzovať hrdza a po dlhšom nevyužívaní nemusia fungovať správne alebo môžu úplne zlyhať. Z tohto dôvodu je dôležité používať brzdy s rozmyslom – aspoň krátko predtým, ako vozidlo dôjde k zastaveniu – najmä ak často jazdíte na snehu, v daždi alebo v blate. Takýmto spôsobom sa dá nahromadená tekutina striasť a nezostane na povrchu, kde by mohla časom spôsobiť škody.

Z vyššie uvedených dôvodov je možné brzdový systém vozidiel Tesla v určitých prípadoch obnoviť až po najazdení viac ako 150 000 kilometrov. Avšak sa to nevzťahuje na brzdovú kvapalinu, ktorá by sa mala vymieňať najneskôr každé dva roky, ako je to obvyklé aj u iných značiek. V každom prípade by ste mali najpozdejšie po zimnej sezóne skontrolovať brzdové kotúče, či nie sú zhrdzavené, pričom môžete aspoň povrchovo zistiť, či nedošlo k ich opotrebovaniu.

Súčiastky akých značiek môžete použiť na výmenu?

Samozrejme, samotná spoločnosť Tesla odporúča na tento účel používať iba ich originálne komponenty. Cena však môže byť v porovnaní s konkurenciou výrazne vyššia, preto je pre mnohých priaznivou správou, že je možné využiť aj súčiastky od iných výrobcov. Rozhodujúce je predovšetkým ich dlhá životnosť a obzvlášť odolnosť voči korózii. Práve toto sú hlavné slabiny bŕzd v elektromobiloch, preto by ste si mali kupovať len produkty zhotovené z materiálov vysokej kvality.

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

3 komentáre

  1. Výborný článok. Je mimoriadne prínosné poukazovať aj na „tienisté stránky“ veci, aby mali ľudia taký komplexnejší pohľad na problematiku.

    • Tienisté ok, ale toto je takmer hlúposť. Už 4 roky a cez 135 tis km brzdím len keď musím na Tesla X. Brzdy fungujú ako nové a platničky majú 60-70 percent. A to sa bavíme o 2,5 tonovom aute….

  2. JD pozor! LIPI má vlastné skúsenosti, a nepozná srandu, ani keď je v úvodzovkách! Ja jazdím klasiku, a brzdy používam „s rozumom“. Dokážem najazdiť 90 a viac tisíc km na jedno obloženie. Aj u BEV bude veľmi záležať na štýle jazdy vodiča, a v článku sa píše aj o nehrdzavejúcej oceli ….

Pridajte komentár