Ako sa starať o elektromobil: V čom sa líši údržba od „klasického“ auta?

1

Možno čakáte, že elektrické vozidlá nabité špičkovou technológiou vyžadujú väčšiu starostlivosť ako autá so spaľovacími motormi. V skutočnosti však na ich servisovaní a opravách ušetríte nielen čas, ale aj čo-to v rodinnom rozpočte.

Ktoré časti elektromobilu potrebujú servis?

Pri vozidlách na elektrický pohon sa nemusíte zaoberať klasickou pravidelnou výmenou oleja, palivových filtrov či vodnej pumpy. Ktoré komponenty si však vyžadujú vašu pozornosť?

Elektromotor

Aj keď je pohonná jednotka takmer bezúdržbová a má oveľa menej pohyblivých častí, ktoré sa môžu pokaziť, môže sa to stať. Pri poruche však radšej navštívte odborný servis a nepokúšajte sa ju sami vymeniť. Aj napriek tomu sú elektromobily stále spoľahlivé. Dôkazom toho môžu byť aj dlhé garantované záruky priamo od výrobcov EV.

Hoci sa batérie časom opotrebovávajú a znižuje sa ich kapacita, nepotvrdzujú sa prvotné informácie o tom, že majú krátku životnosť. Správnou starostlivosťou ju navyše dokážete predĺžiť. Podarí sa vám to aj vtedy, ak budete počúvať rady priamo od výrobcov. Tí napríklad odporúčajú nenabíjať EV na plnú kapacitu batérie a takisto ju úplne vybíjať. Väčšina výrobcov však už zabraňuje nabíjaniu na plnú kapacitu, a tým obmedzujú jej degradáciu.

Zdroj: Pexels.com

Brzdy

Brzdový systém elektromobilov je vďaka rekuperačnému systému oveľa menej namáhaný. Pri aktivácii tohto systému sa totiž elektromotor de facto mení na generátor energie (napr. pri spomaľovaní či stlačení brzdového pedála), ktorý nabíja trakčnú batériu vozidla, pričom dochádza k menšiemu či väčšiemu brzdnému účinku (v závislosti od úrovne rekuperácie).

Tento proces sa nazýva aj regeneratívne brzdenie. Takéto brzdenie pomáha udržiavať brzdové doštičky v dobrom stave čo najdlhšie. V niektorých prípadoch ich dokonca budete vymieňať dvakrát menej ako pri autách so spaľovacím motorom. Údržbe sa však úplne nevyhnete. Preto ju nezanedbávajte a dávajte si ich pravidelne kontrolovať.

Chladenie

Väčšina výrobcov sa dnes spolieha na nepriame chladenie. Znamená to, že chladiaca kvapalina cirkuluje v potrubí a tým odvádza teplo vyprodukované z batérií. Takisto vo svojich návodoch uvádzajú dobu, kedy odporúčajú celú chladiacu kvapalinu vymeniť. Pri niektorých modeloch je to napríklad raz za 4 roky alebo po najazdení 80 000 km.

Vedci už dnes pracujú na novom systéme chladenia, tzv. ponornom chladení. Pri ňom je batéria celá ponorená do chladiacej kvapaliny. Podľa vývojárov by mohla ich technológia v budúcnosti priniesť nabíjanie, ktoré nebude trvať dlhšie, ako tankovanie spaľovacieho vozidla.

Zdroj: Pexels.com

Rady na záver

Berte do úvahy, že údržba elektromobilu sa môže líšiť v závislosti od konkrétneho modelu a výrobcu. Vždy sa preto obráťte na výrobcu alebo autorizovaný servis. Tí vám presne poradia, na čo všetko by ste si mali dávať pozor. Pamätajte, že aj elektromobily potrebujú pravidelné kontroly a údržbu, ako napríklad výmenu brzdových doštičiek a výmenu pneumatík. Pri správnej starostlivosti by však elektromobil mal byť spoľahlivým dopravným prostriedkom.

Zdroj: inzercia (zadávateľ vychádzal aj zo zdrojov All Electric Vehicles a Motortrend)

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Jeden komentár

Pridajte komentár