Ministerstvo hospodárstva SR nedávno uviedlo, že „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“ je vypracovaný. A jeho aktuálne predloženie na medzirezortné pripomienkové konanie dokazuje, že je to tak. Spoznali sme pritom úplné znenie tohto strategického dokumentu, vrátane 15 opatrení pre rozvoj bezemisnej mobility na Slovensku. Vďaka nemu sú v hre aj dotácie na elektromobily či rôzne výhody pre majiteľov elektrických áut.
V návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v SR sa na úvod uvádza nasledovné: „V záujme zachovania konkurencieschopnosti nášho priemyslu pri transformácii automobilového sektora, ako aj pri nevyhnutnom prechode na udržateľnú mobilitu, je potrebné prijať nové politiky a zaviesť opatrenia, ktoré posilnia rozvoj bezemisnej mobility na Slovensku.“
Naopak na úplnom konci dokumentu nájdeme zhrnutie 15 opatrení, ktoré majú spomínaný rozvoj elektromobility zabezpečiť. A to:
- Národná sieť ultrarýchlonabíjacích bodov (UFC)
- Finančné opatrenie pre budovanie nabíjacej infraštruktúry
- Finančné opatrenie pre budovanie vodíkovej infraštruktúry
- Finančné opatrenie pre batériové systémy/úložiská
- Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel
- Úprava distribučných taríf
- Zabezpečenie dostatočnej kapacity distribučných sústav pre rozvoj nabíjacej infraštruktúry
- Zavedenie práva na nabíjací bod („right to plug“)
- Pravidlá pre účtovanie nabíjania firemných vozidiel
- Podpora v oblasti daní
- Zavedenie princípu „znečisťovateľ platí“
- Zjednodušenie a zrýchlenie procesu výstavby infraštruktúry
- Jednotné stavebné požiadavky pri výstavbe infraštruktúry
- Užívateľské výhody pre zelené EČV
- Zber a publikovanie dát o infraštruktúre
Podpora nabíjacej infraštruktúry
V rámci 1. opatrenia, ktoré má zabezpečiť vybudovanie národnej siete tzv. ultra-rýchlych nabíjacích staníc pre elektromobily, sa uvádza, že tieto nabíjacie stanice (min. 228 nabíjacích bodov) budú zriadené popri diaľniciach a rýchlostných cestách cestnej siete TEN-T. A to do konca roku 2026.
Sieť má byť dostupná pre všetkých zákazníkov v rámci medzinárodných roamingových platforiem. Počíta sa tiež s pilotnými lokalitami (1 až 2) pre nabíjanie ťažkých nákladných vozidiel. Na tento národný projekt bolo vyčlenených takmer 30 mil. €.
Opatrenie č. 2 má priniesť dotovanie projektov zameraných na budovanie AC 11+ kW nabíjacích bodov a DC 50+ kW nabíjacích bodov. Vďaka finančnej podpore v celkovej výške cca 29 mil. € má vzniknúť min. 2 600 verejne prístupných AC nabíjacích bodov, 500 verejne prístupných DC nabíjacích bodov a 2 000 neverejných wallboxov.
Čo sa týka vodíkovej infraštruktúry, návrh hovorí o vybudovaní energetických zdrojov na výrobu zeleného vodíka (podpora vo výške 15 mil. €) a vybudovaní min. 3 verejne prístupných vodíkových čerpacích staníc (podpora vo výške 3 mil. €).
Dotácie na elektromobily, právo na nabíjací bod, princíp „znečisťovateľ platí“
Návrh Akčného plánu rozvoja elektromobility v SR počíta aj s možnosťou dotovania nákupu elektromobilov, a to v rámci opatrenia „Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel“. To si kladie za cieľ zabezpečiť financovanie minimálne po dobu 3 rokov s ročnou indikatívnou alokáciou 10 až 12 mil. €. „Podmienky musia byť nastavené tak, aby pokryli čo najväčšie množstvo dopytu. Rýchlosť registrácie žiadateľov nesmie byť jedinou podmienkou,“ uvádza sa v návrhu.
Ďalším zaujímavým opatrením je určite „Zavedenie práva na nabíjací bod“. V jeho popise sa totiž uvádza: „Toto právo vychádza z predpokladu, že k nabíjacej infraštruktúre by mali mať prístup všetci, ktorí o to prejavia záujem. Predpokladom je napríklad zjednodušenie možností inštalácie nabíjacích bodov v bytových domoch
a na pracoviskách.“
Opatrenie „Zavedenie princípu znečisťovateľ platí“ sa zaoberá zdaňovaním a spoplatnením registrácie a prevádzky vozidla na základe spomínaného princípu. To by malo napr. znamenať, že čím vyššie emisie vozidlo vypúšťa, tým vyššie by malo byť jeho zaťaženie na úrovni daní, registračných poplatkov a prevádzkovania.
Výhody pre majiteľov elektromobilov
Majitelia bezimisných vozidiel (batériových elektromobilov a vodíkových áut) vybavených špeciálnymi, tzv. „zelenými“ evidenčnými číslami (EČV), ktoré potvrdzujú, že sú bezimisné, by sa mohli dočkať viacerých výhod. O tieto EČV pritom budú môcť v rámci prechodného obdobia do roku 2024 požiadať aj majitelia plug-in hybridov.
„Návrh používateľských výhod – možnosť viacerých alternatív (aj kumulatívne):
- Dočasne zvýhodnená sadzba za parkovanie (samosprávy), VZN jednotlivých samospráv (napr. parkovanie zadarmo, viac minút parkovania zadarmo, zľava, či možnosť parkovať aj na miestach pre rezidentov, vytvorenie miest len pre elektromobily, v prípade viacerých zón v rámci obce či mesta možnosť parkovať za jednotnú výšku parkovacieho poplatku, prípadne aj zadarmo (resp. v určitých hodinách) a pod.
- Rýchlostné obmedzenia pre znečisťujúce vozidlá na vybraných cestných úsekoch.
- Dočasné vyhradenie „bus pruhov“ pre vozidlá so „zeleným“ EČV.
- Podpora vzniku nízkoemisných zón – možnosť stanoviť poplatky za vstup pre spaľovacie vozidlá, ale napr. s výnimkou (dočasnou či trvalou) pre obyvateľov danej časti obce, mesta.
- Znížené diaľničné poplatky.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Slovensku sa vybuduje 123 nabíjacích staníc s výkonom 150 a 350 kW
Slovensko sa má stať „základňou“ európskej výroby elektromobilov Kia
„Zákaz predaja nových spaľovákov“ v EÚ od roku 2035 je vo finále. Dohodli sa ďalšie detaily
15 komentárov
Ak niekto nie je beznádejne zamilovaný do BEV, a nemá dostatočné vlastné nabíjacie zázemie, veľmi rýchlo môže v súčasnosti vytriezvieť z kúzla elektomobility! Na jednej stane čaro elektoauta „byť in“, jednoduchosť ovládania a bezemisná tichá prevádzka, je na druhej strane citeľne viazané na súčasný dojazd – kapacitu batérie, rozmiestnenie a technické parametre AC/DC nabíjacích staníc, a cenovú politiku za kWh, ktorá sa po vzraste počtu BEV môže stať dosť nevyspytateľnou zo strany dodávateľov elektrickej energie! Ako nám pomôžu zvládnuť tieto pionierske časy dotácie a opatrenia MH SR, ak budú prijaté, tak to ešte len uvidíme! 🙂
JOSHO, každý má nejakú východziu pozíciu a pohľad, keď sa rozhoduje kúpiť BEV! Čím ju lepšie pre kúpou vyhodnotí, tým menej možného sklamania to prinesie po kúpe auta!
Ak je elektromobil BEV tak ja som pápež!! Je to stokrát smradlavejšie ako spaľovanie nakoľko je kôli drahým kovom a batériám zničených milióny ton pôdy čo sa nám neskôr vypomstí nedostatkom pitnej vody a potravín! To čo znečistia spaľováky za sto rokov to jedna sopka, keď si iba odprdne dokáže za minútu.
Ja si plánujem kúpiť EV a rozhodne nie kvôli tomu aby som bol in.omg. Jediný dôvod prečo som nekúpil je aktuálna cena. Kľudne aj Spring so slabými parametrami. Ale nie za 19k. Chápem, že to nebude 8k, ako v Číne, ale keď príde niečo podobné za 12-13k, tak neváham.
Ja si plánujem kúpiť EV a rozhodne nie kvôli tomu aby som bol in.omg. Jediný dôvod prečo som nekúpil je aktuálna cena. Kľudne aj Spring so slabými parametrami. Ale nie za 19k. Chápem, že to nebude 8k, ako v Číne, ale keď príde niečo podobné za 12-13k, tak neváham.
Načase
…ktoré majú spomínaný rozvoj elektromobility zabezpečiť:
Finančné opatrenie pre budovanie vodíkovej infraštruktúry… vidim, ze nielen Sulik tam fetuje… mozno maju aj spolocneho dealera…
Aj ja si myslím, že vodík cez palivové články a ani v spaľovacích motoroch nie je z viacerých dôvodov perspektívny! Napriek tomu na takýchto pohonoch stále pracujú vo svete firmy, ktoré považujeme za seriózne, a majú svojich zástancov! Dúfajme, že na tento smer naše MH SR už bez Sulíka neinvestuje priveľa!
podpora vo výške 15 mil. € a vybudovaní min. 3 verejne prístupných vodíkových čerpacích staníc podpora vo výške 3 mil. €… cize spolu pol miliardy SK vyhodenych do vzduchu… rozpocitane na tie 3 vodikove auta co mozno budu behat po slovenskych cestach… zlodejina ala Sulik… a to nepocitam tych cca 300 mil.€ co este ako minister hospodarstva dal na vyvoj vodikovych aut niekde do Kosic…
Tie dotácie budú asi symbolické, 1-2 tis. €, čo pri cenách 40+ veľa nerieši. Takých cca 10 tis. ako v BRD alebo USA, o Nórsku ani nehovoriac, by už bola iná káva. Mali by sme to robiť ako v Číne alebo v Nórsku, na spaľováky brutálne dane a zisk presunúť do dotácií na BEV.
ja len, ze nedavno ste pisali a nielen vy, ze od januara zelene SPZ sa rusia a bud EVC s EL alebo EV..
takze: „..vybavených špeciálnymi, tzv. „zelenými“ evidenčnými číslami (EČV),…“ asi nie je velmi spravne
Čo si asi tak predstavujeme pod pojmom:
„Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel“?
Žeby dotáciu? Nie je to tak trochu absurdné? Pod týmto pojmom sa dá totiž predstaviť čokoľvek – napríklad zníženie DPH pri nákupe EV z 20% na 19%, prípadne na 19,99%. Alebo?
Trochu mi to pripomína film Černí baroni, keď sa major Haluška pýta: „A čo si vy, Kefalín, predstavujete pod pojmom absurdný?“
ak by ti smradi NAOZAJ chceli podporit rozsirenie EV, tak staci zrusit DPH na nakup EV a vybavene zo dna na den… ale to by museli NAOZAJ chciet…
Predpokladám, že v rámci Mpk nastanú nejaké korekcie.. uvidíme
Ak sa chce Európa zbaviť závislosti vývoj a inovácie sú dôležité. Pred 10 rokmi boli batérie na smiech a cena/kapacita úbohé a dnes ? Takisto fotovoltika cena/výkon úbohe a dnes ? Ropa a plyn tu nebudú večne spotreba sa zvyšuje ľudí pribúda. Krajiny v Afrike a v Ázií zvyšujú spotrebu, ak si Európa nevybuduje nové zdroje energie a s tým aj inú formu spotreby energie môžeme byť dosť závislý od iných krajín mimo EU a defacto zraniteľný ako doteraz od Ruska. Ak sa naserie blízky východ a uzavrie kohútiky do EU tak sa tu požerieme medzi sebou. Takže prechod je nutné urobiť aj za vyššiu cenu. A kto bude tomu kraľovať bude viesť Ekonomiku viď. Čína ktorá sa stáva v tomto smere svetovým lídrom. Tá pochopila že musí budovať OZE, jadro, elektromobilitu a investovať v zahraničí.