Akčný plán pre rozvoj elektromobility na Slovensku je vypracovaný, uvádza MH SR

7

Ministerstvo hospodárstva SR pred niekoľkými dňami zverejnilo správu, že vypracovalo „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“. Ten má okrem iného pomôcť priblížiť elektromobilitu väčšiemu počtu obyvateľov.

O Akčnom pláne rozvoja elektormobility na Slovensku sa hovorí už od roku 2018. Ten bol síce schválený v marci 2019, zdá sa však, že sa mu venovala len okrajová pozornosť. Aktuálne Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) informuje o vypracovaní „Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“, ktorý bude v najbližších dňoch predložený na medzirezortné pripomienkové konanie.

„Návrh obsahuje 15 konkrétnych opatrení, ktoré pomôžu priblížiť elektromobilitu k väčšiemu množstvu obyvateľov. Medzi kľúčové opatrenia patrí výstavba ultrarýchlych nabíjacích staníc pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá pomôže eliminovať čas na nabíjanie elektromobilov pri tranzitnej doprave. Dočkať nových nabíjacích staníc by sa malo aj všetkých 79 okresov na Slovensku. Plán počíta aj so zjednodušením výstavby nabíjacích staníc, ako i zavedením užívateľských výhod majiteľov áut so zelenými značkami,“ uvádza MH SR v tlačovej správe.

Tento akčný plán je súčasťou „Plánu obnovy a odolnosti“ a má pomôcť znížiť energetickú závislosť Slovenska od fosílnych palív, ako aj podporiť dlhodobý cieľ, ktorý sa týka uhlíkovo neutrálneho hospodárstva.

MH SR žiaľ nebolo konkrétnejšie. Keďže sa v prípade Akčného plánu rozvoja elektormobility v SR odvoláva na Plán obnovy, pozrime sa, čo tento plán obsahuje pre oblasti súvisiace s elektromobilitou, a to v rámci verejne dostupných dokumentov.

Elektromobilita v rámci Plánu obnovy

Vo všeobecnejšom dokumente „Plán obnovy“ nájdeme napr. informácie ohľadom investícií v rámci udržateľnej dopravy:

„• Rozvoj infraštruktúry nízkouhlíkovej dopravy (Q2 2026) | 661 mil. eur
• Podpora ekologickej osobnej dopravy (Q2 2025) | 45 mil. eur
• Rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy (Q2 2026) | 16 mil. eur
• Budovanie nabíjacích bodov pre elektromobily a vodíkových staníc (Q2 2026) | 52 mil. eur“

Taktiež sa tu nachádza časť „Podpora budovania infraštruktúry pre alternatívne pohony“ s uvádzaným cieľom „vybudovať aspoň 3 029 nabíjacích bodov pre elektromobily alebo vodíkových čerpacích staníc“. A to do 30. júna 2026.

Konkrétnejšie informácie k budovaniu nabíjacej infraštruktúry v rámci Plánu obnovy minulý rok poskytla Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Na Slovensku má vďaka tomuto plánu vzniknúť viac ako 2 600 AC nabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 500 rýchlonabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc (v rámci diaľnic) a 3 vodíkové stanice. Číže viac ako 3 328 nabíjacích staníc pre elektromobily.

Dostupný je aj dokument, ktorý sa v rámci Plánu obnovy špecificky venuje udržateľnej mobilite. V ňom sa napríklad spomína reforma s názvom „Zavedenie nových politík pre dlhodobú podporu alternatívnych pohonov v sektore dopravy“, ktorá nadväzuje aj na politiky prijaté v rámci Akčného plánu rozvoja elektromobility na Slovensku z roku 2019. A medzi uvedené ciele tejto reformy patria:

Zavedenie nových politík pre dlhodobú podporu alternatívnych pohonov v sektore dopravy-ciele

Zdroj: Plán obnovy/komponent 3

Čo sa týka spomínaného nadviazania reformy na Akčný plán rozvoja elektromobility z roku 2019, dokument odkazuje na návrh tohto plánu, v rámci ktorého nájdeme nasledujúcich 15 opatrení:

akcny-plan-podpory-elektromobility-na slovensku-2019-opatrenia

Zdroj: Návrh Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (február 2019)

Takže indície by boli. Už si „len“ počkať na finálne znenie nového či skôr obnoveného a aktualizovaného Akčného plánu rozvoja elektromobility v SR spred 3 rokov. Aj z nedávneho vyjadrenia vtedajšieho štátneho tajomníka MH SR Karola Galeka pritom vyplýva, že v rámci Plánu obnovy, a teda aj zahrnutého Akčného plánu rozvoja elektromobility nemôžeme očakávať dotácie na nákup elektromobilov. Galek totiž uviedol, že financovanie možnej budúcej dotačnej výzvy by malo pochádzať zo štátneho rozpočtu. A žiaľ, to by mohlo byť vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu problémom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenské dotácie na elektromobily sú zrejme v nedohľadne. Chýbajú zdroje
Slovensko má byť jednou z najhoršie pripravených európskych krajín na prechod k elektromobilom
Slovenská univerzita vyvíja e-mobility technológie prostredníctvom špeciálneho elektromobilu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. nie je dolezite on

    No, mozeme len dufat, ze aspon nieco z tohto bude aj zrealizovane. A hlavne v normalom case a hlavne kvalitne, nie len tak, ze aby bolo.
    Ohladom dotaci je to skoda reci…vsetci zavidime Norsku, kde s EV dnes su…ale bez dotacii to bude beh na veeelmi dlhu trat..

    • Pred par hodinami som sa vratil z norskeho Osla. Spusta elektromobilov, ziaden smrad nizky hluk. Nieco uzasne. Treba zazit. Aj lode boli na baterky. Diesloveho smradu som sa nadychal az pri nastupovani do lietadla (z chvosta mu isiel strasny smrad) a samozrejme ho budem denne dychat v meste z vykuchanych starych aut. Uz aby tie BEV zlacneli na rozumne ceny.

  2. Aj v bohatých USA dávajú dotácie na elektromobily, aj v Nemecku, o Nórsku ani nehovoriac. Len k chudobe na Slovensku sa dotácie nedostanú. Táto vláda pácha samovraždu niekoľkými spôsobmi, toto je jeden z nich. Škoda pre vládu, škoda pre elektromobilitu. Načo dotovať nabíjačky, keď nie sú elektromobily? Elektromobily sa na Slovensku kupujú málo nie preto, že na diaľniciach je málo nabíjačiek (chcel by som vidieť údaje o vyťaženosti tých, čo sú), ale podľa mňa preto, že sú predražené. Napr. VW mal zisk za 2021 15,4 miliárd € , ale elektromobily predáva v SR momentálne od 44.290 – ID3. U ostatných automobiliek to bude podobné.

    • to viete, oni si myslia ze ludom prejdu cez rozum: budeme mat najhustejsiu siet nabijaciek, ale minimum zakaznikov (preco nie? vybudovat nabijacku nie je problem ked ju nemusite „zivit“ energiou)

    • Ono je to tak trochu problem vajce-sliepka. Ludia/firmy argumentuju ze nekupia EV lebo ich nieje kde nabijat, ze nechcu riskovat cakanie v rade na uvolnenie nabky, ze ked bude niektora obsadena/pokazena dalsia je daleko atd.
      Zvlast ti v panelakoch potrebuju infrastrukturu aby mali kde nabijat.

    • Nuž, keď mi v prvom rade zo štátnych peňazí dotujeme nenažraté politické strany a ich bosov v pozadí !!! …. Vivat Beňovský!

Pridajte komentár