Ambiciózny čínsky elektromobil Aiways U5 je už na ceste do Európy. Na základe doterajších informácií sa pritom zdá, že by mohol zaujať. Jeho úspešnosť však môže do značnej miery závisieť od ceny.
Čínsky startup Aiways svoj prvý model U5 popisuje ako vysokokvalitné plne elektrické vozidlo s dojazdom vhodným na každodenné používanie a prijateľnou cenou. Ide o elektrické SUV, ktoré svojimi rozmermi a rázvorom 4 680 x 1 865 x 1 684 x 2 800 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor) balansuje medzi nižšou strednou a strednou triedou.
Ohľadom kvality sa výrobca odvoláva aj na spoluprácu s viacerými renomovanými európskymi spoločnosťami, vrátane Bosch, BASF, Benteler Automotive, Siemens (Nemecko), Autoneum, Georg Fischer (Švajčiarsko) či Grupo Antolin (Španielsko), ktoré majú byť jej nositeľmi. Batérie pritom dodáva čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom akumulátorov pre elektromobily na svete.
Aiways sa tiež pochválil svojím čínskym výrobným závodom, ktorý ich vyšiel na 1,73 miliardy €. Ten bol navrhnutý v spolupráci so spoločnosťou Siemens, a to podľa štandardov Industry 4.0. Okrem iného využíva cloudové technológie či roboty ABB a Kuka. Za lakovňou stojí ďalšia nemecká spoločnosť – Eisenmann.
Dostatočný dojazd
Čo sa týka dojazdu, s tvrdením, že vozidlo je vďaka nemu vhodné na každodenné využívanie sa dá vo všeobecnosti súhlasiť. Veď jeho 63 kWh batéria poskytuje dojazd 400 km (WLTP), pričom z 30 na 80 % sa nabije za 27 min (výrobca neuvádza pri akom výkone DC nabíjačky). Akumulátor dopuje elektromotor s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 315 Nm.
Všetky spomínané parametre sú pre bežných motoristov zrejme dostačujúce, v nich by teda nemal byť problém. Tým by však mohla byť nedôvera vo vozidlo od čínskeho výrobcu, keďže Európania nemajú s čínskymi automobilmi príliš veľa skúseností. A navyše ide o „startup prvotinu“.
Automobilka Aiways tak bude musieť Európu presvedčiť aj servisnou sieťou a cenou, ktorá môže pomôcť európskym zákazníkom nabrať odvahu. Na servis bude využívať partnerské siete. V Nemecku by mala tieto služby zabezpečovať renomovaná sieť ATU. Servisný interval je pritom nastavený na „benevolentných“ 100 000 km.
Rozhodnúť môže cena
Prejdime ale už k cene. Alexander Klose, šéf globálneho podnikania automobilky Aiways, pomerne nedávno uviedol, že plne vybavená top verzia bude stáť 40 000 €. A aktuálne sa zdá, že bola zverejnená cena základného modelu.
Nemecký federálny úrad pre ekonomiku a kontrolu exportu (BAFA) totiž zverejnil oficiálny dokument s vozidlami, ktoré sú oprávnené pre tamojšie stimuly, pričom bol medzi nimi aj elektromobil Aiways U5 „Standard“. V „kolonke“ ceny pritom „svietila“ suma 31 084 € bez DPH.
V prípade teoretickej neskoršej dostupnosti vozidla na Slovensku by to s našou terajšou výškou DPH (20 %) znamenalo cenu 37 300 €. Nemci sa pritom podľa portálu Ecomento môžu po zarátaní všetkých e-mobility stimulov tešiť na koncovú cenu 26 577 € s DPH. A to je rozhodne zaujímavá ponuka.
Obzvlášť, keď Aiways U5 by mal ponúknuť pomerne bohatú výbavu. Čínska automobilka v tejto súvislosti spomína najmodernejších jazdných asistentov, ktorí aj vďaka početným radarom a kamerám zabezpečia autonómnu jazdu na úrovni 2+. K dispozícii bude napríklad aj centrálny 12,3″ displej, digitálny prístrojový panel pozostávajúci z 3 displejov (7″ + 4,2″ + 4,2″), automatický parkovací systém či aktualizácie na diaľku. Nie je však zatiaľ známe, či sú všetky spomínané veci štandardom.
Aiways U5 sa bude predávať v Európe priamo, napr. aj prostredníctvom „e-shopu“, čiže mimo konvenčnej siete dílerov. Automobilka však bude využívať aj partnerskú sieť predajní spoločnosti Euronics (predajca elektroniky, ktorý pôsobí aj v SR). Vybrané predajne budú fungovať aj ako info-centrá, ktoré zabezpečia testovacie jazdy či možnosť uzatvorenia odchodnej zmluvy.
Tak čo poviete, má Aiways U5 na základe doteraz známych informácií šancu na úspech?
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske elektromobily sú pre Európu hrozbou, varuje predseda Renaultu
Čínsky elektromobil JAC iEV7S je už dostupný aj v Česku. Oplatí sa?
Čínsky e-sedan od BYD poodhalil európsku cenu. Ponúkne špeciálnu batériu
7 komentárov
Už akosi začínam strácať prehľad o tých čínskych výrobcoch.
Aiways U5 – tlačí sa na európsky trh
BYD – začne predávať elektromobily v Európe
Polestar – dorazil na európsky trh
Byton hlási existenčné potiaže.
Tak ako je to vlastne s tými Číňanmi?
V číně existují desítky automobilek, samozřejmě z většiny zatím produkují spalováky. Ale při tak šíleném množství výrobců se dá čekat, že mnoho z nich se pokusí nastoupit na vlnu elektroaut. Do Evropy se spalováky prakticky vůbec nechystají dovážet, jen elektro.
Čas ukáže, ako to dopadne.
Už sa neviem dočkať kedy nás Číňania začnú zaplavovať lacnými autami a všetky európske (ale aj americké, kórejské či jsponské) automobilky, ktoré nás pôsobia na našom trhu a doslova nás zdierajú desiatky rokov pôjdu buď s cenou dolu alebo skrachujú. Dopadne to rovnako ako v mobilnom segmente, kde Čína čím ďalej tým viac hrá prvé husle (a to si ešte pred pár rokmi mnohí robili z čínskych smartfónov srandu).
Každá minca má ale dve strany. Keď pôjdu európske automobilky s cenou dolu alebo nebodaj skrachujú, tak prídeme o prácu a nebude už ani za čo si tie lacné importy kúpiť.
Je to vymyslený extrém, ale predstavte si, že nás čínska produkcia zaplaví kompletne svojimi lacnými výrobkami, tu sa nebude nič moc vyrábať a my nebudeme mať s prepáčením „ani na žrádlo“, ani na splátky hypotéky, nie tak na nové auto…
Musí sa udržať nejaká ekonomická rovnováha, alebo čo!
Nesúhlasím, pretože my o tú prácu prídeme tak či tak. Prečo? My sme montážna dielňa, lacná pracovná sila pre západné firmy, ale skôr či neskôr aj nás nahradia roboty. Podľa prognóz OECD bude na Slovensku do roku 2040 zrušených až 70% pracovných miest v oblasti výroby z dôvodu automatizácie. To úplne zlomí (už aj tak dosť pokrivenú) ekonomickú kostru Slovenska. Jediné ako to môžeme zvrátiť je zmeniť systém školstva, z každej strany (dokonca aj od politikov) počúvame, že sú potrebné digitálne zručnosti, ale nikto s tým nič nerobí, nikomu sa do reformy školstva nechce. Deti sa povinne naspamäť učia veci, ktoré si v dnešnej dobe vygoogliš za pár sekúnd, pomaly každý druhý mladý dnes študuje vysokú školu, ale mnoho ľudí ide na humanitné odbory, ktoré nemajú žiadnu perspektívu. My potrebujeme Ajťákov, software-ových inžinierov, programátorov, ktorí budú vyvíjať nové veci a potom aj doktorov, ktorých už teraz máme nedostatok a nie stále ďalších a ďalších filozofov, sociálnych pracovníkov a podobne, tí sa v takom množstve (vo svojom odbore) na trhu neuplatnia.
Tentoraz nesúhlasím zase ja. „Deti sa povinne naspamäť učia veci, ktoré si v dnešnej dobe vygoogliš za pár sekúnd“…
Deti tie veci potrebujú ku všeobecnému vzdelaniu.
Napríklad matematika – načo je podľa vás deťom malá násobilka, keď majú kalkulačky, smartfóny, tablety, ktoré im to vypočítajú v zlomku sekundy?
Alebo cudzie jazyky – google okamžite preloží každý text do každého jazyka. A platí to aj pre hovorený text cez špeciálne aplikácie.
A prečo utekajú lekári a ajťáci pracovať „von“ – tak to je celkom iná otázka. A rozhodne to nie je iba o peniazoch, to mi môžete veriť!