2-stupňová prevodovka pre elektromobily má zvýšiť nielen ich účinnosť

0

Spoločnosť GKN Automotive predstavila svetu prvý elektromobil s 2-stupňovou prevodovkou a systémom vektorovania krútiaceho momentu na prednej náprave.

Systém demonštrovaný v modeli Jeep Renegade ´GTD19´ momentálne prechádza rozsiahlym testovaním, a to v rámci každoročného zimného testovania spoločnosti GKN v okolí švédskeho mesta Arjeplog. Tu GKN predvádza, aké možnosti poskytujú inovácie hnacie ústrojenstva batériových vozidiel. Vylepšenia majú viesť k zlepšeniu účinnosti, jazdnej dynamiky a bezpečnosti.

Na testovanie použili prerobený Jeep Renegade

Špeciálne upravený Jeep Renegade GTD19 je vybavený optimalizovanou hladko pracujúcou 2-stupňovou prevodovkou a inteligentným radením, ktoré ma potenciál zvýšiť nielen dojazd, ale aj krútiaci moment a maximálnu rýchlosť vozidla. Účinnosť je ďalej podporená koaxiálnym formátom eAxle, zatiaľ čo o výnimočnú stabilitu a dynamiku sa stará systém eTwinster GKN pre vektorovanie krútiaceho momentu.

Prevádzkový riaditeľ GKN, Hannes Prenn, na margo elektrického pohonného ústrojenstva dodáva: „Táto nová technológia predstavuje pokrok v integrovaných technológiách elektro-pohonov a má za úlohu pomôcť prvotným výrobcom zariadení ďalej zlepšovať účinnosť, bezpečnosť a jazdnú dynamiku.

Za posledný rok registrujeme 40% nárast potvrdených objednávok nášho eDrive systému. Hodnota objednávok poskočila z 2 miliárd libier na konci roku 2017 na 3 miliardy k dnešnému dňu. Naše sústredenie sa na produkciu a vývoj elektrifikovaného ústrojenstva umožní uspokojiť rapídne sa zvyšujúci dopyt po elektromobiloch s pohonom všetkých štyroch kolies v najbližších rokoch.“

GTD19 vzorové vozidlo

Vozidlo GTD19 podstupuje testy na severe Švédska a nadväzuje tak na prácu z predošlého roku. Projekt GTD18 s testovacím vozidlom Mercedes-AMG GLA 45 preukázal výhody použitia systému eTwinster na zadnej náprave, 2-stupňovej prevodovky a vektorovania krútiaceho momentu.

Nastavenie pri GTD19 ponúka čisto elektrický pohon s dvoma prevodmi. Elektrická prevodovka je navrhnutá tak, aby zaistila hladké radenie s minimálnymi stratami výkonu a krútiaceho momente. To by malo napomôcť k lepšiemu zrýchleniu, zvýšenej efektivite a vyššej maximálnej rýchlosti.

Systém, ktorý si vyslúžil aj niekoľko novinárskych ocenení, poskytuje špecifické výhody v rámci stability, obratnosti a bezpečnosti. Implementácia tohto systému do už aj tak výkonných elektromobilov, má ďalej za úlohu spríjemniť celkový pocit z jazdy.

Menej nedotáčavosti predokoliek

Pôvodný spaľovací motor Jeepu Renegade bol nahradený pokročilým eDrive mechanizmom s GKN elektromotorom o výkone 120 kW. Systém dodáva celkový krútiaci moment v hodnote 3 500 Nm a je schopný preniesť až 2 000 Nm na jedno z kolies prednej nápravy, ak si to situácia vyžiada. Autá s predným náhonom sú náchylné na nedotáčavosť. Pri použití systému vyvinutého firmou GKN však v tomto smere pocítia vodiči posun vpred.

2-stupnova prevodovka elektromobily

Zdroj: GKN

Integrácia systému GKN  je jednoduchá

Systém od GKN je značne menší, než tie existujúce s rovnakým výkonom. Dvojrýchlostný koaxiálny systém eTwinster môže byť jednoducho integrovaný aj do existujúcich platforiem. Je možné ho použiť pri všetkých konfiguráciách náhonov. Nezáleží ani na tom, či sa jedná o malý elektromobil, hybrid, alebo veľké SUV so spaľovacím motorom. Dôkazom toho je aj testovaný Jeep Renegade, ktorý v rámci inštalácie systému nevyžadoval žiadne významné modifikácie.




Inštalovaný bol elektromotor a meničové technológie podporujúce samotný prerozdeľovací systém náhonu. Batéria vozidla bola vložená bod kapotu, namiesto pôvodného spaľovacieho motora. Všetok software je vyvinutý firmou GKN a taktiež napomáha k bezproblémovému radeniu a prerozdeľovaniu výkonu s ohľadom na minimálne straty.

2-stupnova prevodovka elektromobily

Zdroj: GKN

Priekopník v technológiách pohonného ústrojenstva

Spoločnosť GKN sa venuje pokročilému vývoju elektro-pohonov od roku 2002. Za tento čas bola schopná zozbierať mnoho skúseností a preukázala svoju spoľahlivosť pri dodávaní svojich technológií aj vo veľkých objemoch. Jej technológie boli použité aj v rámci výrobných programov automobiliek ako BMW, Mitsubishi, Porsche a Volvo.

Na animácii od Audi je možné vidieť spôsob fungovania systému s vektorovaním krútiaceho momentu.

Zdroj (vrátane titulnej fotografie): GKN

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Turbínový predlžovač dojazdu pre elektromobily je pripravený na výrobu
Elektromobily by sa mohli vďaka novej technológii batérie tankovať
Ďalší mýtus zborený: Recyklácia batérií e-áut funguje už dnes

Share.

O autorovi

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!