Nikola Tesla – mystický génius, ktorý dal meno nášmu magazínu

2

Slávny Nikola Tesla bol známi svojím inovátorským myslením. A to nielen v rámci svojej vedeckej činnosti, ale aj v ostatných oblastiach života. Preto bol aj filantropomekológom a morálnou autoritou. Za jeden z jeho najvýznamnejších vynálezov sa považuje asynchrónny (indukčný) motor, ktorý je najrozšírenejším typom motora na svete. Používa sa aj ako základná pohonná jednotka elektromobilov. To sú dôvody, pre ktoré považujeme Nikolu Teslu za symbol elektromobility a inovácií. A práve preto nesie náš magazín jeho slávne meno.

V nasledujúcich kapitolách by sme vám veľmi radi predstavili tohto génia, ktorý svojimi vynálezmi a objavmi výrazne ovplyvnil smerovanie ľudstva.

KAPITOLY:

 

Nikola Tesla – stručný životopis a základné fakty

NIKOLA TESLA (*10. júl 1856 – † 7. január 1943, New York) bol americký fyzik, nadaný konštruktér, geniálny vynálezca a vizionár srbského pôvodu. Narodil sa v dedinke Smiljan, ktorá bola súčasťou vtedajšieho Rakúskeho cisárstva. V súčasnosti sa nachádza na území Chorvátska.

Preslávil sa predovšetkým ako otec masovej elektrifikácie, ktorú umožnil jeho objav striedavého prúdu a trojfázovej prenosovej sústavy. Je aj vynálezcom elektromotora na striedavý prúd, ktorý bol spúšťačom tzv. druhej priemyselnej revolúcie. Dnes je tento elektromotor základnou stavebnou jednotkou rozvoja elektromobility. Známy je aj svojim vysokofrekvenčným transformátorom, bezlopatkovej turbíny a samozrejme rádia (nie, Marconi nebol skutočným vynálezcom rádia!).

Nikola Tesla je držiteľom približne 300 patentov. Tie sa spolu s jeho experimentálnymi prácami stali základom pre vznik mnohých, dnes bežne používaných vecí (viac v časti vynálezy). S odstupom času sa Nikola Tesla preslávil aj ako vizionár. Predpovedal napríklad smartfóny, internet, wi-fi, drony či lietajúce automobily.

Stal sa zdrojom aj cieľom mnohých konšpiračných teórií a fám. Podľa nich údajne komunikoval s mimozemskými civilizáciami, cestoval v čase, bol zapojený do Philadelfského experimentu a podľa mnohých bol dokonca mimozemšťan. Údajne spával len 2 hodiny.

Nikola Tesla zivotopis

Zdroj: waitingtillmarriage.org

Nikola Tesla bol ekológ, čo bolo na tú dobu nevídané. Zasadzoval sa za využívanie palív z obnoviteľných zdrojov. Mal fotografickú pamäť a bol polyglot. Ovládal vraj 8 až 12 jazykov – Srbo-Chorvátčinu, Angličtinu, Nemčinu, Francúzštinu, Taliančinu, Latinčinu, Maďarčinu, Češtinu a podľa mnohých aj ďalšie 3 či 4 bližšie nešpecifikované jazyky.

Bol vysoký 188 cm a štíhlej postavy. Údajne mal nemennú hmotnosť (64 kg) minimálne 38 rokov po sebe (1888 – 1926). Bol elegantný a vždy primerane oblečený svojim aktivitám. Bol silnou, všestrannou a vzdelanou osobnosťou s veľkým všeobecným rozhľadom. Väčšinu svojho života, mimo laboratória, prežil na hotelových izbách. Jeho kancelárie boli vždy vzorne upratané.

Podľa Teslu bola pomenovaná jednotka merania magnetickej indukcie (1 tesla – T), cena IEEE, združenie pre rozvoj vedy, múzeum (museum Beograd, Croatia) školy (E.G.S. Nikola Tesla), ulice, letisko, kráter na mesiaci, hviezda, planétka, rocková kapela, česko-slovenský výrobca elektrotechniky či nám dobre známa automobilka Tesla Motors, pričom jej CEO Elon Musk je často prirovnávaný práve k Nikolovi Teslovi. Po celom svete má množstvo sôch.

ZAUJÍMAVOSŤ: Fanúšikovské VIDEO: Nikola Tesla za volantom Tesly Model S

Nikola Tesla bol držiteľom nespočetného množstva vyznamenaní, plakiet, čestných titulov a ocenení. Špekuluje sa, že v roku 1915 odmietol Tesla Nobelovú cenu za fyziku. #nikola tesla award

Tesla nebol moc spoločenský, pri svojej pracovnej vyťaženosti ani nebolo možné. Avšak mal pár blízkych priateľov. Jedným z nich bol slávny svetový spisovateľ Mark Twain.

Mark Twain a Nikola Tesla

Mark Twain v Teslovom laboratóriu

 

 Detstvo a štúdium

Nikola Tesla bol synom srbských rodičov. Jeho otec Milutin bol pravoslávny kňaz. Už v rannom detstve prejavoval svojho génia. Vyrábal dokonca hračky, ktoré boli poháňané hmyzom. Ako malého chlapca ho fascinovali búrky a predovšetkým blesky. Tie boli hlavným spúšťačom jeho fascinácie elektrinou. Vo svojich šiestich rokoch začal navštevovať miestnu triviálku, kde sa učil matematiku, nemčinu a náboženstvo.

O rok neskôr nastúpil na prípravnú základnú školu v Gospići. Ako 10-ročný začal navštevovať tzv. nižšie gymnázium. Po 4 rokoch nastúpil na jedno z najlepších vyšších gymnázií v krajine (Rakovec pri Karlovaci). Tu sa začal intenzívne zaujímať o matematiku a fyziku. Gymnázium úspešne dokončil už po 3 rokoch, teda o rok skôr ako býva bežné.

Po úspešnom vyliečení z cholery, nastúpil Nikola Tesla v roku 1875 na Vysokú školu polytechnickú v rakúskom Grazi. Po roku však bol jeho obor zrušený a Tesla prišiel o štipendium. Po problémoch predsa len pokračoval v štúdiu, avšak v roku 1878, tesne pred záverečnými skúškami, odchádza zo školy. V 79. pracuje v slovinskom Maribore, neskôr na nižšom gymnáziu v Gospići, kde predtým študoval. Rok na to sa presťahoval do Prahy, kde sa mu nepodarilo zapísať na Karlovu univerzitu. Napriek tomu navštevoval prednášky z oblasti elektrotechniky aj miestnu knižnicu. Po otcovej smrti odchádza z Prahy a začína si hľadať prácu.

 

Nikola Tesla – kariéra

Prvým dlhodobejším zamestnaním Nikolu Teslu bola práca technického kresliča v Centrálnom telegrafickom úrade Uhorska so sídlom v Budapešti, kde nastúpil v roku 1881 vo veku 25 rokov. Práve v Budapešti sa mu podarilo prísť na princíp rotujúceho magnetického poľa, ktoré sa stalo základom pre konštrukciu Teslovho elektromotora.

Po takmer 2 rokoch odchádza Nikola Tesla do Paríža, kde pracuje ako kontrolór elektrární v rámci Edisonovej kontinentálnej spoločnosti. V roku 1883 je už v Štrasburgu, kde sa zaoberá verejným osvetlením. Konkrétne jeho automatickou reguláciou. Tu sa mu podarí zostrojiť aj jeho prvý indukčný motor. V 84. už žije v New Yorku, kde opäť pracuje v spoločnosti Thomasa Alva Edisona – Edison Machine Works. Tentokrát ako elektrotechnický inžinier.

Nikola Tesla vo veku 29 rokov (1885)

Nikola Tesla vo veku 29 rokov (1885)

Tesla navrhol Edisonovi, že zefektívni jeho motory a generátory. Edison to prijal a sľúbil mu 50 000 dolárov. Po niekoľkých mesiacoch dokončil Nikola Tesla svoju prácu. Keď sa domáhal zarobených peňazí, Edison ho odbil s tým, že to nemyslel vážne… A tak Tesla zo spoločnosti odišiel a založil svoju prvú spoločnosť Tesla Electric & Manufacturing Company.

Tesla Electric & Manufacturing Company

Certifikát Teslovej spoločnosti Tesla Electric & Manufacturing Company. Zdroj: jimdo.com

Spoločnosť sa zaoberala predovšetkým výrobou a zdokonalovaním oblúkových lámp, pričom mnohé vylepšenia si dala patentovať. V rámci firmy pracuje Tesla aj na iných vynálezoch. Venuje sa predovšetkým strojom na striedavý prúd, ktoré chce presadiť ako hlavný artikel spoločnosti. S tým však nesúhlasia investori a Teslu z jeho vlastnej firmy vyhadzujú.

Teslovi sa potom dlho nedarilo nájsť prácu v obore a bol nútený ťažko fyzicky pracovať. Kopal jamy a kládol káble pri výstavbe New Yorkskej kanalizácie. V roku 1887 získa Nikola Tesla úver od riaditeľa Western Union, A.K. Browna a zakladá spoločnosť Tesla Electric Company. V tom istom roku si dáva patentovať mnohé z jeho najvýznamnejších patentov ako indukčný motor, generátory, transformátory a systém viacfázového prenosu elektriny.

O rok neskôr sa podarilo Teslovej spoločnosti pod vedením Browna a Pecka získať lukratívny kontrakt s Westinghouse Electric & Manufacturing Company. Spoločnosť pod vedením veľko-priemyselníka Georga Westinghousa, zaujal Teslov indukčný motor na striedavý prúd. V tom istom roku najal Westinghouse Teslu ako poradcu svojej spoločnosti, pričom Nikola Tesla dostával 2 000 dolárov mesačne. To bolo pri prepočte na dnešnú dobu zhruba 53 000 dolárov.

george westinghouse a nikola tesla

George Westinghouse a Nikola Tesla

V roku 1888 si Westinghouse licencoval Teslov systém viacfázového prenosu elektrického prúdu a následne sa začala tzv. vojna prúdov. V hre bola lukratívna zákazka na vybudovanie obrovskej elektrárne na Niagárskych vodopádoch. Na jednej strane stál Nikola Tesla a Westinghouse Electric & Manufacturing Company so striedavým prúdom, na druhej Thomas Alva Edison s vlastnou spoločnosťou a jednosmerným prúdom. Po zdĺhavom boji napokon zvíťazil zdravý rozum a Nikola Tesla sa stal otcom masovej elektrifikácie. Podrobnejšie informácie o vojne prúdov nájdete v sekcii Nikola Tesla vs. Thomas Edison.

Od roku 1891 sa začína Tesla vážnejšie zaoberať technológiou rádiového prenosu vĺn. Popritom prednáša o výhodách striedavého prúdu v USA aj Európe a ako expert na striedavý prúd, pomáha pri realizácii elektrárne na Niagárskych vodopádoch, ktorá bude využívať jeho generátory. Taktiež sa stáva vice-prezidentom amerického inštitútu elektrotechnikov. O 2 roky neskôr prezentuje prvý rádiokomunikačný prístroj, čiže rádio. V 94. skúma tzv. žiarivú energiu neviditeľného druhu, ktorá sa neskôr preslávila ako röntgenové žiarenie.

Nikola Tesla vo veku 40 rokov (1896)

Nikola Tesla vo veku 40 rokov (1896)

13. marca 1895 dochádza k požiaru vychýreného Teslovho laboratória na South Fifth Avenue. Laboratórium je kompletne zničené, vrátane všetkých Teslových poznámok, náčrtov a technologického vybavenia. Neostáva mu nič iné ako založiť nové laboratórium. Rok na to už podáva patent na technológiu výroby ozónu.

V týchto rokoch sa začína Nikola Tesla zaoberať bezdrôtovým prenosom elektrickej energie. Popritom zvláda zostrojiť elektrický model člna na diaľkové ovládanie, ktoré si nechá patentovať, rovnako ako elektrický štartér pre motory na benzín.

V roku 1899 sa sťahuje do Colorado Springs, kde si zriaďuje nové laboratórium. Tesla začína podriaďovať všetko svoje úsilie pokusom o bezdrôtový prenos elektriny. Na vzdialenosť 42 km sa mu podarí rozsvietiť žiarovky zapichnuté do zeme. O rok neskôr sa sťahuje na Long Island (N.Y.), kde spúšťa svoj známy projekt Wardenclyffe Tower, ktorý končí v roku 1917 zbúraním tejto veže.

Wardenclyffe Tower

Wardenclyffe Tower

 

Povojnový život v ústraní

V povojnovom období, po krachu jeho filantropického projektu Wardenclyffe Tower, sa Nikola Tesla uťahuje do ústrania, pričom sa začínajú objavovať prvé „kontroverzie“ a legendy.

V roku 1919 je vydaná autobiografická kniha o Nikolovi Teslovi s názvom „Moje objavy“.  V rokoch 1919 – 1922 ešte pracuje pre spoločnosť Allis-Chalmers v Milwaukee, kde zdokonaľuje svoju bezlopatkovú turbínu.

Portrét Nikolu Teslu z roku 1916 (60 rokov)

Portrét Nikolu Teslu z roku 1916 (60 rokov)

V roku 1926 dostáva čestný doktorát na univerzite v Záhrebe, v roku 1937 sú mu udelené čestné doktoráty aj na univerzitách v Grazi a Paríži.

V roku 1931 Tesla údajne prezentoval novinárom elektromobil. Malo sa jednať o sériový automobil Pierce-Arrow, ktorý mal prerobiť na plne elektrické vozidlo. To sa malo navyše nabíjať bezdrôtovým prenosom elektrickej energie.

Nikola Tesla elektromobil - Pierce Arrow 1931

Sériový automobil značky Pierce-Arrow z roku 1931, ktorý mal byť základom Teslovho údajného elektromobilu

Od roku 1934 prispieval Teslovi jeho bývalý zamestnávateľ Westinghouse Electric & Manufacturing Company sumou 125 dolárov mesačne, plus mu platil nájom za apartmán v hoteli New Yorker. A to do konca jeho života. Pretože mal Tesla averziu voči milodarom, bola mu táto suma poukazovaná na účet ako honorár za poradenské služby.

Počas slávnostného obeda na jeho počesť v roku 1937 sa vyjadril, že už má zostrojený a odskúšaný tzv. Teleforce – lúč smrti, resp. podľa jeho romantických predstáv, „mierové lúče“.

V 40. rokoch bol Nikola Tesla údajne zapojený do tajného programu námorníctva USA, kde mal spolu s Albertom Einsteinom pracovať na tzv. Philadelfskom experimente.

nikola tesla posledna fotografia

Posledná fotografia Nikolu Teslu z roku 1942

V posledných rokoch života bolo jeho najväčšou pasiou, kŕmenie holubov. 7. januára 1943, vo veku 86 rokov, zomiera v apartmáne hotela New Yorker na infarkt spôsobený koronárnou trombózou.

Tesne po jeho úmrtí, nabehnú do jeho apartmánu agenti FBI a skonfiškujú všetok jeho majetok, vrátane poznámok, prístrojov a prototypov. Získané dokumenty označila ako prísne tajné. Špekuluje sa, že sa jednalo hlavne o dokumenty k vynálezom, ktoré by riešili energetickú a klimatickú krízu. Ich odhalenie, nemalo byť po vôli veľkým ropným spoločnostiam…

 

Vojna prúdov – Nikola Tesla vs. Thomas Edison

Nikola Tesla sa ako 28 ročný presťahoval do New Yorku, kde začal pracovať v spoločnosti Thomasa Edisona. Netrvalo dlho a z Teslu a Edisona sa stali rivali v tzv. vojne prúdov. Obaja sa uchádzali o „zákazku“ na výstavbu obrovskej elektrárne poháňanej Niagarskými vodopádmi, ktorá mala byť hlavným zdrojom elektriny pre celú severovýchodnú časť USA. Edison presadzoval rozvodnú sieť na báze jednosmerné prúdu, kým Nikola Tesla bol zástancom svojho striedavého prúdu. Napriek tomu, že pri použití jednosmerného prúdu dochádzalo k veľkej strate výkonu na dlhé vzdialenosti, nemal Tesla zďaleka vyhrané.

vojna prudov - tesla vs edison

Zdroj: aventurine.com

Aby bolo možné distribuovať elektrinu prostredníctvom jednosmerného prúdu bolo nutné zriadiť elektráreň každých 800 m. Navyše jednosmerný prúd distribuovaný rozvodnou sieťou mal výkon iba na rozsvietenie žiaroviek. Teslov sofistikovaný prenosový systém využívajúci striedavý prúd, dokázal prenášať výkon na dlhé vzdialenosti, pričom mal dostatočnú silu na to, aby dokázal poháňať aj energeticky náročnejšie zariadenia.

Thomas Alva Edison v snahe získať lukratívny kontrakt rozohral špinavú hru. Verejne vyhlasoval, že striedavý prúd je životunebezpečný a spôsobuje domáce požiare. Dokonca usporadúval verejné ukážky, v ktorých pomocou striedavého elektrického prúdu popravoval psy, mačky a dokonca popravil aj jedného slona. UPOZORNENIE! Na videu pod odstavcom je záznam z tejto popravy, ktorý nie je vhodný pre každého… Podieľal sa aj na vývoji elektrického kresla, ktoré usmrcovalo odsúdených prostredníctvom striedavého prúdu. Samozrejme len preto, aby mohol prezentovať striedavý prúd ako nebezpečného „zabijáka“.

Našťastie ani všetky Edisonove intrigy nezastavili pokrok a zdravý rozum. Pri výstavbe vodnej elektrárne na Niagarských vodopádoch a distribučnej siete bola použitá Teslova technológia striedavého prúdu. Nikola Tesla sa tak stal otcom masovej elektrofikácie.

 

Nikola Tesla – vynálezy a objavy

Nikola Tesla bol v skutku plodným vynálezcom. Dôkazom toho je jeho vyše 300 patentov. Na konte mal však oveľa väčšie množstvo významných objavov. Mnohé z nich vznikli ako sekundárny produkt jeho hlavnej vedeckej činnosti, takže im nevenoval patričnú pozornosť. Neraz sa preto stalo, že ich s odstupom času publikoval ako prvý či patentoval, niekto iný.

 

Trojfázový systém prenosu elektriny

Nikolu Teslu môžeme považovať za otca masovej elektrifikácie. Jeho viacfázový systém prenosu elektrickej energie používame dodnes. Celý systém pozostáva zo synchrónnych generátorov, tzv. alternátorov, ktoré premieňajú pohybovú energiu na elektrickú energiu vo forme striedavého prúdu, a to s minimálnou stratou.

Teslov trojfázový systém prenosu elektriny na Chicago Expo 1893

Teslov trojfázový systém prenosu energie na Chicago Expo 1893

Alternátor obsahuje 3 cievky, z ktorých vedú 3 vývody, tzv. fázy. Z tohto dôvodu hovoríme 3-fázovom napätí. Pomocou transformátora je možné zvýšiť elektrické napätie na hodnotu, ktorá je vhodná na prenos elektrického prúdu na dlhé vzdialenosti. Týmto spôsobom sa k nám dostane energia napríklad z vodnej elektrárne až do domácej elektrickej siete, kde ju môžeme použiť na svietenie, kúrenie, napájanie spotrebičov atď…

 

Indukčný / asynchrónny motor

V roku 1888 uskutočnil Nikola Tesla jeden zo svojich najväčších objavov. Zistil, že dve cievky postavené do pravého uhlu, ktoré sú napájané striedavým prúdom s fázovým posunom 90°, produkujú točivé magnetické pole. Vďaka tomuto objavu sa mu podarilo zostrojiť tzv. indukčný motor. Dnes sa tento motor označuje ako asynchrónny.

teslov indukcny asynchronny motor - nikola tesla

Teslov indukčný motor. Zdroj: teslasociety.com

V praxi sa využíva jeho točivá energia, ktorá vzniká prostredníctvom elektromagnetickej indukcie za pomoci statora (statická cievka alebo magnet) a rotora (pohyblivá točivá časť). Asynchrónny motor je najrozšírenejším elektrickým motorom. Používa sa aj ako pohonná jednotka elektromobilov. Samozrejme aj v rámci vozidiel automobilky Tesla Motors. Nikola Tesla si patentoval okolo 20 typov indukčného motora.

tesla model x elektromotor

Indukčný motor elektromobilu Tesla veľkosti melóna

#tagy: electric motors

 

Nikola Tesla a „problematické“ rádio

V súvislosti s objavením rádia sa spomína viacero mien, a to okrem Teslu aj Guglielmo Marconi, Alexandr Stepanovič Popov či dokonca Slovák Jozef Murgaš. Nikola Tesla údajne prezentoval rádio na jednej zo svojich prednášok už v roku 1887. O 6 rokov neskôr dokonca verejne. V roku 1895 predviedli rádiový prenos aj Guglielmo Marconi a Alexandr Stepanovič Popov. V roku 1897 požiadal Tesla o patent na rádio. Ten mu bol schválený o 3 roky. Jeho patent však napadol Marconi. Hoci bolo Teslove prvenstvo jednoznačne preukázateľné, Marconiho vplyv a peniaze urobili z jasnej záležitosti dlhoročný súdny spor.
nikola-tesla-radio

V roku 1903 uznal súd Teslove patenty ohľadom rádia. O rok neskôr zvrátil svoje rozhodnutie v prospech Marconiho, ktorý dostal spolu s Braunom v roku 1909 Nobelovú cenu v podstate za objav rádia. Až v roku 1943 definitívne uznal najvyšší súd všetky Teslove patenty súvisiace s objavom rádia. Stalo sa tak 3 mesiace po jeho smrti.

Na záver sa ešte pristavíme pri Jozefovi Murgašovi. Tomu sa prisudzuje prvenstvo v rámci rádiového prenosu hovoreného slova.

 

Diaľkové ovládanie – Teleautomaton

teleautomaton

Teleautomaton

Na výstave v Madison Square Garden v roku 1898, Nikola Tesla prezentoval rádiovo ovládaný model elektrického člna. Prezerajúci ľudia si mysleli, že sa jedná o mágiu, telepatiu a niektorí boli dokonca presvedčený o tom, že loď ovláda malá vycvičená opica.

Tesla sa snažil predať svoj vynález armáde, pričom jej ponúkal systém diaľkovo ovládaných torpéd. Armáda však v tom čase neprejavila záujem. Napokon sa však dočkali svojej premiéry v armádnych programoch mnohých krajín, a to počas 1. svetovej vojny. Z toho však Tesla vôbec nemal radosť…

 

Teslova turbína

Tzv. Teslova turbína bola patentovaná v roku 1913. Jedná sa o bezlopatkovú turbínu. Jej rotor pozostáva zo sady tenkých diskov, medzi ktoré sa privádza prúdiace médium, napríklad voda, para či plyn. Médium predáva svoju energiu, za pomoci trenia, diskom rotoru, vďaka čomu sa disky roztočia. Dané médium sa presúva štrbinami v diskoch po špirálovitej dráhe do stredu rotoru, kde je odtokový otvor.

Teslova turbína je použiteľná aj ako čerpadlo. V porovnaní s ostatnými turbínami, si drží vysokú účinnosť pri premenlivých otáčkach v dôsledku premenlivého prietoku média. Tento typ turbíny nie je vo všeobecnosti moc rozšírený. Vo svojej dobe neboli dostatočne kvalitné materiály na výrobu diskov rotoru. V súčasnosti sa využíva predovšetkým ako čerpadlo abrazívnych a viskóznych tekutín.

Patent na výrobu ozónu

V roku 1896 si Nikola Tesla patentoval generátor korónového výboja (korónový oscilátor), prostredníctvom ktorého dokázal vyrábať ozón z okolitého vzduchu. A to veľmi jednoducho. Dve kovové platne orientované proti sebe generovali výboj, ktorý menil okolitý vzduch na ozón. O 4 roky neskôr založil spoločnosť Tesla Ozone Company, ktorá vyrábala ozónové generátory a zároveň poskytovala ozónové terapie. Ozónové terapie sú dodnes súčasťou alternatívnej liečby.

Nikola tesla - generátor korónového výboja - korónový oscilátor - vyroba ozonu

Teslov korónový oscilátor

Ozón má silné oxidačné účinky. V súčasnosti sa používa na sterilizáciu medicínskych nástrojov, dezinfekciu vody a na bielenie celulózy pri výrobe papiera.

 

QEG – generátor kvantovej energie

V roku 2014 sa objavili senzačné správy o sprístupnení dokumentu, ktorý údajne popisuje generátor od Nikolu Teslu, ktorý dokáže zo vstupného výkonu 1 kW, nepretržite produkovať výstupný výkon 10 kW. A to aj po odpojení vstupného výkonu. Takže by sa jednalo o tzv. perpetuum mobile.

Samotný dokument ku QEG (Quantum Energy Generator), mal byť skonfiškovaný FBI po Teslovej smrti, aby sa ochránili záujmy celého reťazca spoločností, ktoré sa podieľajú na výrobe a distribúcii elektrickej energie. Dokument má byť rozšírením k Teslovmu patentu z roku 1888, ktorý sa vzťahuje na tzv. „dynamo-electric machine“. QEG podnietilo vznik rôznych iniciatív, ktoré údajne začali tento kvantový generátor konštruovať. Nadšenci tohto „zázraku“ by však mali byť opatrní. Mnohé z týchto iniciatív žiadajú dobrovoľné príspevky na financovanie svojich QEG projektov. Avšak zatiaľ žiadna odborná autorita nepotvrdila či nenaznačila reálnosť tohto „kvantového generátora“.

Údajný generátor kvantovej energie - QEG

Údajný generátor kvantovej energie – QEG. Zdroj: Mick West

QEG tak delí ľudí na 2 tábory. Verejnú vedeckú obec, ktorá považuje využitie tohto generátora ako perpetuum mobile za absolútny nezmysel a rôzne iniciatívy a združenia, ktoré tvrdia, že dané zariadenie je možné skonštruovať, resp. že už ho vyrobili a funguje. Tieto skupiny taktiež tvrdia, že povedomie o QEG je aktívne potláčané rôznymi záujmovými lobby.

 

Ďalšie Teslove vynálezy, objavy, patenty či „inšpirácie“

  • Vynález generátora striedavého napätia, ktorý sa označuje ako alternátor. Je neoddeliteľnou súčasťou Teslovej trojfázovej prenosovej sústavy. Nikola Tesla taktiež zdokonalil množstvo už existujúcich typov generátorov.
  • Patent elektrického štartovania pre benzínové motory.
  • Objav žiarenia (1887), ktoré bolo neskôr pomenované podľa jeho „znovuobjaviteľa“ Röntgena (1895), t.j. tzv. röntgenového žiarenia. Nikola Tesla zostrojil aj „röntgenovú“ lampu.
  • S najväčšou pravdepodobnosťou bol Nikola Tesla aj objaviteľom laserových lúčov, a to vyše 50 rokov pred jeho preukázaného objavenia.
  • Patent lietadla s vertikálnym štartom (1928), tzv. VTOL.
  • Vynález výbojkovej žiarovky – typ žiarovky, ktorá svieti bez vlákna. Dnes sa používajú napríklad xenónové alebo halogenidové výbojky.
  • Patent kamutátora pre dynamo-elektrické zariadenia. Komutátor je v podstate usmerňovač, resp. prepínač smeru prúdu, ktorý sa privádza do cievok rotora.
  • Medzi rokmi 1906 až 1915 zostrojil Tesla napríklad tachometer, merače frekvencie či ventilové vedenie.
  • Taktiež zdokonalil bleskozvod a vyvinul nové typy parnej a plynovej turbíny.
  • Teslove práce viedli neskôr k započatiu humanoidnej robotiky, bezpilotných lietadiel, prieskumných planetárnych vozidiel, k vývoju elektrických železníc, bezdrôtovej komunikácie, rýchlomerov, neónových a fluorescenčných svetiel, torpéd, vrtuľníkov, ako aj k využívaniu solárnej a veternej energie či k ovplyvňovaniu počasia. 

#tagy: nikola tesla invent, inventions, patents, wireless communication

 

Nikola Tesla ako vizionár

nikola tesla ako vizionar

Zdroj: Alltime

Nikola Tesla bol vo svojej dobe za mnoho svojich výrokov či patentov považovaný za blázna. S odstupom času sa však z jeho šialených tvrdení vykľuli až neuveriteľne presné vízie. Tesla predpovedal bezdrôtovú komunikáciu na diaľku, a to prostredníctvom dát, zvuku či obrazu. Tvrdil, že ľudstvo vytvorí akúsi banku informácií a znalostí, ktorá bude dostupná z hocakého miesta na svete, a to pomocou zariadenia, ktoré sa zmestí do vrecka. Tým v podstate „trafil“ internet, wifi, mobilné dáta a dokonca smartfón.

V jednom zo svojich patentov z 19. storočia podrobne popísal vývoj bez­pi­lot­ných vozidiel, ktoré by sa využívali na komunikáciu, vedecký prieskum či vojnu. V podstate tým úplne presne predpovedal súčasné drony. Predpovedal aj vznik lietajúcich automobilov. Tie síce ešte nie sú úplnou realitou, ale všetko je na dobrej ceste. Aj vďaka slovenskému Aeromobilu.

Tesla prišiel na svoju dobu s veľmi radikálnym názorom. Tvrdil, že ženy sa zrovnoprávnia s mužmi z hľadiska vzdelania aj postavenia v spoločnosti. Taktiež hovoril o tom, že čím viac budú ženy v čele spoločnosti, tým viac bude u nich potlačený materinský inštinkt a ženskosť.

Nikola Tesla hovoril o atómoch, ktoré fungujú ako akési slnečné systémy. Taktiež spomínal, že svetlo môže fungovať ako vlna a častice. Niekoľko rokov na to dostal Einstein Nobelovú cenu v podstate za tvrdenie, že svetlo funguje ako častice. Bohr a Rutherford zas za zistenie, že atómy sú ako malé slnečné systémy.

 

Nikola Tesla – Wardenclyffe Tower

Nikola Tesla sa v roku 1899 presťahoval Colorado Springs, kde začal realizovať svoje prvé pokusy o bezdrôtový prenos elektriny. Na streche svojho laboratória zriadil 60 m „zväčšovací“ vysielač. Pomocou neho sa mu podarilo rozsvietiť 200 žiaroviek na vzdialenosť 42 km. A to bezdrôtovo prostredníctvom vysielača a vodivosti zeme. Pre porovnanie uvádzame najväčší úspech súčasných vedcov v oblasti bezdrôtového prenosu elektriny, ktorým bol prenos na vzdialenosť dvoch metrov. Podarilo sa to v roku 2007 Mas­sa­chu­settskému technologickému inštitútu MIT.

nikola tesla laboratorium colorado springs

Teslove laboratórium v Colorado Springs (1899)

V roku 1900 sa Tesla následne presťahoval na Long Island (NY), kde začal pripravovať svoj „veľký projekt“. Podarilo sa mu presvedčiť bohatého podnikateľa a bankára J.P. Morgana, aby mu poskytol 150 000 dolárov na stavbu rádiovej stanice. Peniaze však použil na výstavbu obrieho bezdrôtového vysielača, ktorý nazval Wardenclyffe Tower. Dnes je známy aj ako Tesla Tower. Vysielač siahal do výšky 57 metrov nad zemou a ďalších 37 metrov siahalo pod zemský povrch.

Wardenclyffe Tower

Wardenclyffe Tower

Wardenclyffe Tower mala byť jednou z mnohých veží jeho plánovaného systému prijímacích staníc. Tie chcel rozmiestniť po celej Zemi s tým, že by pomocou nich bezdrôtovo a bezplatne distribuoval elektrinu pre všetkých ľudí na svete. Keď sa však o tomto Teslovom pláne dozvedel J.P. Morgan, okamžite stopol financovanie.  Kvôli nedostatku finančných prostriedkom bol Nikola Tesla nútený projekt v roku 1908 ukončiť. V roku 1917 bol vysielač Wardenclyffe Tower zbúraný. Veľké energetické korporácie neboli skrátka ochotné prísť o svoje horibilné zisky pre rozvoj a dobro ľudstva…

#tagy: wireless electricity, energy

 

Nikola Tesla a Tunguzská katastrofa

V súvislosti s Teslovými experimentmi s prenosom elektriny na dlhé vzdialenosti sa špekuluje, že jeden z nich mohol spôsobiť tzv. Tunguzskú katastrofu. Tá sa udiala 30. júna 1908 vo východnej časti Sibíri pri rieke Podkamennaja Tunguska, kedy došlo k doteraz neobjasnenej explózii. Tá bola natoľko silná, že vyvrátila stromy 40 km od epicentra a porozbíjala okná vo vzdialenosti 300 km. Údajne bolo poškodených 60 miliónov stromov. Záchvevy bolo cítiť aj v celej Európe a časti Ázie. Sila explózie mala byť až 1000-násobne väčšia ako v prípade výbuchu atómovej bomby v Hirošime.

Nikola Tesla - Tunguska - Tunguzská katastrofa

Tunguzská katastrofa

Nikola Tesla a jeho vesmírna loď

Podľa historikov začal Nikola Tesla v roku 1910 pracovať na zostrojení vesmírnej lode, ktorej pohonnou silou mala byť antigravitácia. V 20. a 30. rokoch minulého storočia Tesla často hovoril o antigravitačných lodiach, ktoré by boli poháňané elektrinou z jeho veží Wardenclyffe, ktoré plánoval postaviť po celom svete.

nikola tesla vesmirna lod

Teslov náčrt vesmírnej lode

Nikola Tesla a elektromobil

V roku 1931 Nikola Tesla údajne predstavil novinárom automobil značky Pierce-Arrow, ktorý s použitím svojho elektromotora na striedavý prúd, prerobil na elektromobil. Dosahoval vraj rýchlosť 150 km/h, čo bola na tu dobu závratná rýchlosť. Nikdy sa však nenašiel žiadny dôkaz o existencii tohto elektromobilu. #nikola tesla auto, car

Nikola Tesla elektromobil - Pierce Arrow 1931

Sériový automobil značky Pierce-Arrow z roku 1931, ktorý mal byť základom Teslovho údajneho elektromobilu

 

Nikola Tesla – lúč smrti / Teleforce

Vo svojich 78 rokoch sa Nikola Tesla dostal na titulnú stranu novín The New York Times. Dôvodom bol jeho údajný vynález prezývaný ako lúč smrti alebo Teleforce. Článok popisoval lúč smrti ako zbraň, ktorá dokáže poslať k zemi letku 10 000 lietadiel na vzdialenosť 400 km. Súčasní vedci tvrdia, že ak tento lúč smrti naozaj existoval, jednalo sa zrejme o prúd plazmy a pevných častíc, ktorý vedel Tesla vysielať na dlhé vzdialenosti. Bol by to de facto blesk. Údajným dôvodom, prečo mal Tesla zostrojiť túto zbraň, bola paradoxne snaha o dosiahnutie celosvetového mieru. Tvrdil, že ak by mali všetky krajiny túto zbraň, žiadnu z nich by nebolo možné napadnúť. Táto patová situácia by znamenala „povinný“ mier.

Tesla sa vraj pokúsil predať lúč smrti americkej armáde. Niektorí historici sa domnievajú, že vtedajší prezident USA Franklin Roosevelt, zvažoval Einsteinovu a Oppenheimerovú atómovú bombu a Teslov lúč smrti.

Izraelská zbrojárska spoločnosť Rafael Advanced Defense Systems, predstavila v roku 2014 laserový obranný systém. Ten je schopný energetickým pulzom zostreliť objekty pohybujúce sa vo vzdušnom priestore. Zariadenie sa nazýva Iron Beam (železný lúč). Iron Beam je schopný na veľkú vzdialenosť presne cieliť vysokoenergetické laserové lúče. Tie zasiahnutý objekt zahrejú na extrémnu teplotu, čím ho zničia. Čo vám pripomína toto zariadenie…?

 

Philadelfský experiment – project Rainbow

Nikola Tesla mal byť súčasťou tzv. Philadelfského experimentu (projekt Philadelphia resp. project Rainbow). Ten údajne prebiehal v dokoch vo Philadelfii. Spolupracovali na ňom Nikola Tesla, Albert Einstein a námorníctvo USA. Jeho cieľom bolo vytvorenie neviditeľného plášťa napájaného elektromagnetickým poľom. Mal byť použitý na utajenie vojenskej lode USS Eldridge pred radarmi.

Pomocou Teslových cievok mali vytvoriť oblak plazmy, ktorá dokáže zmiasť radary. Avšak loď vraj zmizla úplne. Keď sa znovu objavila, mala byť časť posádky zatavená do trupu lode. Väčšina vedeckej obce ale tvrdí, že Philadelfský experiment bola len fáma. Na druhej strane vraj existuje množstvo potvrdzujúcich svedectiev, ktoré unikli z tajných spisov americkej vlády.

Filadelfský experiment - uss eldridge de-173 1944 - nikola tesla

USS Eldridge (1944). Public Domain

 

Nikola Tesla ako kontroverzná mystická bytosť

Nikola Tesla sa narodil neďaleko Transylvánie počas elektrickej búrky. Mal na tú dobu netypickú postavu. Bol vysoký 188 cm a veľmi štíhli. Ovládal vraj 11 až 12 jazykov. Keď pracoval na nejakom vynáleze, fungoval bez jedla, spánku či kontaktu s inými ľuďmi. Bežne vraj spával len 2 hodiny denne. Údajne trpel obsesívnym strachom z infekcií a pracoval v úplnej temnote. Už od detstva mával záblesky zvláštnych vízií, pričom nikdy nevedel rozoznať, či sa jedná o realitu alebo výplody jeho fantázie. Keď k tomu pripočítame jeho neskutočné vynálezy a neuveriteľné futuristické vízie, nemožno sa až tak čudovať tomu, že ho mnohí považovali za nadprirodzenú bytosť.

nikola tesla kontroverzna mysticka bytost

Zdroj: Hans Gaarder

Objavili sa aj názory, že Tesla bol akýmsi prijímačom mimozemských myšlienok, ktoré boli zdrojom inšpirácie pre jeho vynálezy. Dokonca bol viackrát označený za mimozemšťana, ktorý bol nasadený, aby zmenil históriu ľudstva. Mystika jeho osobnosti bola podporená aj tým, že sa narodil v dobe, ktorá zodpovedá proroctvu z knihy Zohar, ktorá je výkladom k židovskej biblii. V proroctve sa hovorí, že sa v tej dobe otvoria brány múdrosti… V tomto období sa okrem Teslu narodil aj Albert Einstein.

Tieto „teórie“ sa začali objavovať predovšetkým potom, ako sa utiahol do úzadia, kedy sa venoval takmer výlučne teoretickej práci. Čoraz viac začal prezentovať svoje futuristické vízie. Verejne začal vyhlasovať, že má schopnosť vytvoriť vynálezy čisto vo svojej hlave. Zažíval vraj záblesky intenzívneho svetla, sprevádzané náhlymi tvorivými „záchvatmi“, tak ako v detstve.

Vízie vynálezov, ktoré sa mu vytvárali v hlave boli také detailné, že ich mohol otáčať či rozoberať do najmenších podobností. A tieto svoje vízie vedel následne pretaviť do reálnych vynálezov. Taktiež tvrdil, že sa mu nakrátko podarilo cestovať v čase.

Nikola Tesla nazeral na ľudí ako na prijímače, pričom všetky impulzy, ktoré nás ovplyvňujú prichádzajú z vonku. Neveril, že nápady pochádzajú zo snov alebo vnútorných vízii aké sám zažíval. Ľudí považoval takmer za robotov s vlastným pohonom.

Bol presvedčený, že vo vesmíre exituje inteligentný život a nebál sa tento svoj názor prezentovať verejne. Dnes to nie je nič výnimočné, ale vo svojej dobe to bolo veľmi odvážne tvrdenie. Mal dokonca teóriu, že mimozemská civilizácia mohla žiť na Zemi tisícky rokov a kontrolovať vývoj ľudstva. K tejto teórii zrejme dospel na základe signálov z vesmíru, ktoré zachytával pomocou svojich citlivých prijímačov. Dnešní vedci sa domnievajú, že Tesla zachytával rádiové vlny, ktoré sú produktom vzdialených galaxií a mimozemských telies.

Pre množstvo svojich „kontroverzných“ vyjadrení sa začal vzďaľovať vedeckej obci, ktorá ho prestala brať vážne. Navzdory všetkým svojim revolučným vynálezom tak upadol do zabudnutia.

 

Nikola Tesla 3 6 9

nikola tesla 3 6 9

Zdroj: azquotes.com

Nikola Tesla sa zaoberal numerológiou a bol posadnutý číslom 3. Býval len na hotelových izbách s číslom deliteľným tromi. Taktiež bol veľmi poverčivý. Kým vraj vošiel do budovy, musel ju 3-krát obísť. Spočítal uzlové body našej planéty a vyšlo mu, že spojené s číslami  3 6 9. Tesla sa vyjadril, že pokiaľ niekto spozná význam čísel 3 6 a 9, bude mať kľuč k vesmíru.

Mnohí sa snažia rozlúštiť, čo tým mal Tesla na mysli. Odpovede hľadajú všade okolo nás. Napríklad 3 veľké pyramídy v Gíze stoja v pozícii, ktorá zodpovedá rozmiestneniu hviezd v súhvezdí Orion. Menšie pyramídy sú taktiež 3. V prírode sú bežné troj a šesť-početné symetrie. Napríklad bunky včelieho plastu majú šesťuholníkový tvar. Avšak jeho tvrdenie sa nikdy nepodarilo uspokojivo vysvetliť.

 

Nikola Tesla a cestovanie v čase

V období kedy sa primárne venoval vývoju transformátorových cievok, bol pri jednom zo svojich pokusov vystavený rezonančnému elektromagnetickému prúdu o sile 3,5 milióna voltov. V čase ochromenia prúdom sa Tesla údajne dostal do zvláštneho „bezčasého“ stavu, kedy sa mohol pohybovať do minulosti, súčasnosti aj budúcnosti. Tvrdil, že sa mohol pohybovať v priestore a čase.

 

Nikola Tesla – citáty

nikola tesla vyroky

Zdroj: Marko Marković

„Je rozdiel medzi pokrokom a technológiou. Pokrok slúži pre dobro ľudstva. Technológia nemusí byť celkovým prínosom. Ak technológia ničí planétu, tak sa nejedná o pokrok“

„Neľutujem, že ukradli moje myšlienky. Je mi ľúto, že nemajú vlastné“

„Nech budúcnosť ukáže pravdu a ocení každého podľa výsledkov jeho práce. Súčasnosť je ich, ale
budúcnosť, pre ktorú som to robil, je moja.“

„Je takmer isté, že denníky bude možné do domácností doručovať bezdrôtovým prenosom.“

„Duševné schopnosti ženy sa budú približovať tým mužským a v priebehu niekoľkých generácií sa vyrovnajú. Stačí dať ženám len priestor.“

„Ľudia budú schopní komunikovať medzi sebou bez ohľadu na vzdialenosť. Za využitia telefonického a televízneho spojenia sa budeme môcť dokonale počuť a vidieť, a to aj na vzdialenosť niekoľko tisíc kilometrov.“

„Každý svoj nápad si dokážem zostrojiť v mojich myšlienkach. Zdokonaľujem jeho konštrukciu a uvádzam ho do pohybu. Je nepodstatné či napr. turbínu spojazdním v myšlienkach alebo v laboratóriu. Dokážem si tak uvedomiť aj to, či postupujem dobre alebo nie. Nie je vôbec žiadny rozdiel medzi tým, čo skonštruujem v hlave a reálne zostrojeným vynálezom. To mi umožňuje moje výmysly rýchlo rozvinúť a zdokonaliť, a pritom sa ničoho nedotknúť.“  

#tagy: vyroky

 

Nikola Tesla – knihy

nikola tesla knihy kniha

Zdroj: teslasociety.com

Prvou knihou o Nikolovi Teslovi bola jeho vlastná autobiografia „Moje objavy“, z roku 1919. Originálny názov tejto knihy je „My Inventions: The Autobiography of Nikola Tesla“. O Teslovi bolo samozrejme napísaných veľké množstvo kníh po celom svete. A to od klasických biografií až po špecializované tituly, ktoré sa venujú jeho konkrétnym vynálezom či účastí na „konšpiračných“ projektoch. Aktuálne evidujeme v ponuke slovenských kníhkupectiev nasledujúce tituly:

O Nikolovi Teslovi sa natočilo taktiež množstvo dokumentov, filmov a seriálov. Už v novembri 2017 sa môžeme tešiť na nový celovečerný film z názvom „Tesla“. Bude sa jednať o 140-minútový životopisný film, ktorý sa objaví v kinách.

#tagy: nikola tesla  autobiography, book, dokument 


Zdroje: Marc J. Seifer. Nikola Tesla: Vizionář – génius – čaroděj. 2007. ISBN: 8072548842, Robert Lomas. Muž, ktorý vynašiel 20. storočie. 2004. ISBN: 8088993784, teslasautobiography.com

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Pingback: Elektromobil Thomasa Edisona a vlastná 113 ročná domáca nabíjačka

  2. Je to vlastne konšpiračná teoria ale nedá mi to napísať Tesla chcel postavyť niekoľko veží po svete na rozosielanie prúdu ale museli byť dosť veľké aký tvar mi pripomína jeho prototyp veže na pyramídu.A piramídy sú taktiež rozmiesnené po celom svete .

Pridajte komentár

O NÁS / KONTAKT / PODMIENKY POUŽÍVANIA    Copyright © 2016 - 2017 TeslaMagazín.sk     Sledujte nás aj cez sociálne siete  

 Staňte sa fanúšikom Tesla Motors, elektromobility a inovácií

Upozornite ma raz týždenne na najzaujímavejšie články

 

Odoslané!