Tesla Gigafactory – komplexné informácie a zaujímavosti

Gigafactory, resp. Gigafactory 1, je továreň spoločnosti Tesla, ktorá je vo výstavbe od roku 2015. Jej názov je odvodený od veľkosti produkcie batérií, ktorá sa bude pohybovať v desiatkach GIGAwatthodín. Je súčasťou ambiciózneho plánu Elona Muska. Ten chce od roku 2018 vyrábať až 500 000 elektromobilov Tesla Model 3 a ďalších zhruba 100 000 kusov Modelu S a Modelu X. Vo svete však nie je dostatok kapacít na výrobu takéhoto počtu batérií do elektromobilov. Preto Tesla začala s výstavbou továrne Gigafactory, v ktorej bude produkovať lítium-iónové batérie do svojich vozidiel a nielen tie.

Výstavba Gigafactory 1 začala v januári 2015 v Nevadskej púšti regiónu Storey County (USA). Jej dokončenie je naplánované na rok 2020, kedy by mala byť s 1,26 miliónmi m² najväčšou stavbou na svete. Koncom roka 2016 bola Gigafactory 1 hotová zhruba z jednej tretiny. Celú jej strešnú časť budú pokývať solárne panely a továreň bude napájaná čisto z obnoviteľných zdrojov.

gigafactory 1 z decembra 2016

Rozostavaná továreň Tesla Gigafactory 1. Foto z decembra 2016. Zdroj: tesla.com

Celkové náklady na výstavbu Gigafactory 1 sú predbežne vyčíslené na 5 miliárd dolárov. Z toho 1,5 až 2 miliardy dolárov by mal poskytnúť najväčší investor Panasonic, s ktorým Tesla spoločne vyvíja a vyrába batériové články svojich batérií.

 

KAPITOLY

 

 

Gigafactory 1 – produkty

Od začiatku roka 2016 sa v Gigafactory 1 vyrábajú energetické úložiská Tesla Powerwall 2 a Powerpack 2. Tie obsahujú rovnaké batériové články 2170 ako batérie elektromobilu Tesla Model 3. Koncom roka 2016 oznámila Tesla, že bude v továrni vyrábať aj pohonné jednotky pre svoje elektromobily.

 

Tesla Gigafactory – veľkosť a rozloha

Pôvodný zámer výstavby Gigafactory 1 počítal s pôdorysom o veľkosti 930 000 m². Aktuálne stavebné plány hovoria o pôdoryse továrne s rozlohou 1,26 milióna m². Stane sa tak najväčšou stavbou svete.

gigafactory 1 velkost

Pôvodný vs. súčasný zámer. Zdroj: evannex.com

Gigafactory 1 bude mať na dĺžku cca 1,1 km. To je o 300 m viac ako je výška najvyššej budovy sveta Burj Khalifa.

gigafactory velkost

Zdroj: evobsession.com

 

Gigafactory – objem produkcie

V pôvodnom zámere Tesly bola výroba batérií o celkovej kapacite 35 GWh za rok. To je neuveriteľná číslo – 35 miliárd Wh, resp. 35 000 000 000 Wh. Takýto objem batérii sa vyrobil v roku 2013 celosvetovo. Takáto prodikcia mala byť dosiahnuteľná po dokončení továrne v roku 2020.

Elon Musk sa vyjadril, že výroba batérií je 2 roky popredu od pôvodného plánu. Preto sa spomína navýšenie produkcie na 50 GWh ročne, a to už priebehu roka 2018. Po dokončení by mala byť továreň schopná vyrábať 150 GWh za rok, kedy má Tesla v pláne produkovať až 1 milión elektromobilov ročne.

 

Výrobná cena batérií

Za posledných 6 rokov klesla priemerná výrobná cena batérií o 80 % na 213 € za 1 kWh. Nemalý podiel má na tom aj spoločnosť Tesla. Tá dokázala vyrábať na začiatku roka 2016 1 kWh za cca 178 €. V propagačnom videu na Gigafactory 1 uvádza, že vďaka nej klesne výrobná cena 1 kWh o 35 %, tzn. na 116 €/1 kWh. Pôvodne Tesla uvádzala zníženie výrobnej ceny o 30 % v roku 2020, čo len potvrdzuje, že Tesla začala napĺňať výrobné plány zhruba o 2 roky skôr.

 

100 $/1 kWh = dorovnanie cien spaľovacích automobilov

Niektoré štúdie sa zhodujú na tom, že ak dosiahne cena 1 kWh hranicu 100 dolárov za 1 kWh, výrobná cena elektromobilov dorovná porovnateľné automobily so spaľovacím motorom. Vyzerá to tak, že Tesla túto magickú métu dosiahne vďaka Gigafactory 1 už čoskoro.

Dosiahne to najmä vďaka veľkovýrobe pod jednou strechou, ktorá umožní optimalizáciu výrobných nákladov. Netreba však zabúdať ani technologické inovácie, vďaka ktorým majú batériové články od Tesly vysokú energetickú hustotu. Na ich výrobu sa teda spotrebuje menej materiálu. Tesla taktiež neustále znižuje množstvo výrobného odpadu tým, že ho recykluje.

 

Gigafactory 2 v Európe

Elon Musk v novembri 2016 vyhlásil, že už v roku 2017 oznámi meno európskej krajiny, kde Tesla postaví svoju továreň Tesla Gigafactory 3. To odštartovalo veľký boj európskych krajín o lukratívnu zákazku, ktorá by mohla priniesť až 6 000 pracovných miest.

 

Adepti na výstavbu Gigafactory 2

V súvislosti s výstavbou európskej továrne Tesla, tzv. Gigafactory 2, sa aktuálne spomínajú krajiny ako Česko, Nemecko, Francúzsko, Španielsko, Portugalsko, Fínsko, Švédsko či Litva. Ešte predtým sa hovorilo aj o Poľsku, Maďarsku, Rumunsku a samozrejme aj o automobilovej veľmoci, Slovensku.

Začiatkom roka 2016 sa zdalo, že najhorúcejším kandidátom je práve Slovensko. V marci sa údajne Elon Musk stretol s predstaviteľmi Vlády SR. V novembri sa zas objavila informácia, že Tesla pravdepodobne postaví Gigafactory 2 v Česku. Hlavným argumentom pre výber Českej republiky mali byť jej obrovské zásoby lítia, ktoré je hlavnou surovinou pri výrobe batérií.

V tomto období sa taktiež spomínalo Poľsko, Maďarsko a Rumunsko. Slovensko údajne vypadlo z hry kvôli svojej mene, ktorá je voči doláru silnejšia ako meny spomínaných krajín.

gigafactory 2 europa

Fínska predstava Gigafactory 2. Zdroj: vaasa.fi

 

V Gigafactory 2 sa budú vyrábať kompletné elektromobily

V európskej Gigafactory 2 (3)  Tesla plánuje vyrábať nielen batérie do elektromobilov či články do Powerwall a Powerpack, ale aj kompletné elektromobily. Nespomína však, ktoré modely. Podľa záujmu zákazníkov je jasné, že nálepku Made in Europe bude niesť Tesla Model 3. Model S a Model X sú diskutabilné. V čase dokončenia továrne by však už mohlo ísť do výroby aj kompaktné SUV Tesla Model Y. To stojí na rovnakej platforme ako Model 3.

 

Ďalšie továrne Gigafactory 2, 3, 4 a 5

Druhou továrňou Tesla Gigafactory mala byť spomínaná európska továreň. Logicky sa pre ňu preto zaužívalo označenie Gigafactory 2. To však už od 22. novembra 2017 neplatí, pretože Tesla oficiálne pokrstila týmto menom svoju továreň na solárne panely, ktorú získala akvizíciou spoločnosti SolarCity. Tá leží v meste Buffalo.

Takže teraz budeme používať na označenie európskej továrne Tesla názov Gigafactory 3 a budeme dúfať, že sa už toto označenie časom nezmení. Európska Gigafactory 3 však nie je jedinou továrňou, ktorú plánuje postaviť Tesla v najbližších rokoch.

Ďalšie Gigafactory, s poradovými číslami 4 a 5, by mohli vyrásť v Indii a Číne. So zástupcami týchto krajín už v minulosti Elon Musk jednal. Výstupy z týchto jednaní však zatiaľ nie sú oficiálne známe.

A s najväčšou pravdepodobnosťou sa nebude jednať o posledné Gigafactory. Elon Musk v rozhovore s Leonardom DiCapriom, v rámci dokumentu National Geographic (Before the Flood), povedal, že bude treba asi 100 tovární ako Gigafactory, aby mohol svet uvažovať o trvalo udržateľnej energetike. Trúfne si Elon na všetkých 100? 🙂

 

Gigafactory 1 – zaujímavosti

Vybrali sme pre vás najzaujímavejšie fakty o továrni Tesla Gigafactory 1 v Nevade. Prajeme príjemné žasnutie. 😉

 

Nachádza sa na pozemku s rozlohou 12 140 m2

Pri začatí výstavby Gigafatory 1 v roku 2015 mala Tesla vo vlastníctve pozemok s rozlohou 4 046 m². Ten však už o pár mesiacov rozšírila na celkových 12 140 m². To je približne 3-násobná veľkosť newyorského Central Parku, ktorý má cca 4 x 0,8 km. Tento pozemok umožní, v prípade potreby, 50 až 100-násobne rozšírenie továrne.

Na plochu samotnej továrne by sa zmestilo 100 Boeingov 747. Viac informácii o veľkosti továrne Gigafactory 1 sa dozviete v kapitole Veľkosť a rozloha.

gigafactory velkost rozloha zaujimavosti

Zdroj: Tesla

 

Zamestnanci Gigafactory 1 by mohli na Slovensku vytvoriť 2 mestá

V začiatkoch výstavby továrne sa spomínalo, že by mohla dať prácu 6 000 až 6 500 ľuďom. Aktuálne sa hovorí o 10 000 pracovných miestach. To by znamenalo, že zamestnanci továrne by mohli na Slovensku vytvoriť 2 mestá, keďže na získanie štatútu mesta je u nás potrebných 5 000 obyvateľov.

#tagy: gigafactory employment

 

„Stroje, ktoré vyrábajú stroje“

Výroba v továrni sa bude niesť v duchu hesla Elona Muska: „Stroje, ktoré vyrábajú stroje“. O väčšinu práce sa postarajú roboty. A to či už robotické ruky na výrobných linkách a ale aj mobilné roboty AGV (auto­ma­ted guided vehic­les), ktoré sa pohybujú na základe magnetických pások v podlahe, senzorov a laserových systémov. V tomto kontexte je počet zamestnancov ešte fascinujúcejší.

Pripomíname, že od akvizície spoločnosti Grohmann Engineering si vyrába Tesla automatizačné stroje sama. A to v rámci divízie Tesla Advanced Automation.

tesla factory - výrobný závod tesla motors

Výrobná továreň Tesla Motors zvnútra. Zdroj: mashew.com

 

Bude napájaná čisto z obnoviteľných zdrojov

Gigafactory 1 bude po dokončení napájaná čisto z obnoviteľných zdrojov. Celú strechu bude pokrývať solárna elektráreň pozostávajú zo solárnych panelov s celkovou plochou väčšou ako 1 milión m². V okolí továrne sa budú nachádzať polia s veternými turbínami. Taktiež sa špekuluje o využití geotermálnych zdrojov.

 

Odolá silným zemetraseniam

Továreň je navrhnutá tak, aby odolala aj silným zemetraseniam. Bude za to vďačiť 4 rôznym vzájomne poprepájaným konštrukciam, ktoré majú svoje vlastné základy. Toto konštrukčné riešenie stálo Teslu 16 mil. dolárov. Ďalšie milióny dolárov investovala Tesla do pokročilého požiarneho systému. Opatrenia majú zabrániť výpadkom produkcie, spôsobenými najrôznejšími katastrofami.

gigafactory zaklady zemetrasenie

Zdroj: Reuters/James Glover

#tagy: gigafactory construction

Zastaralé batérie sa zrecyklujú a zlikvidujú tam, kde sa vyrobili

V prípade, že batérie zastrajú a stratia svoju kapacitu natoľko, že už nebudú použiteľné ani mimo elektromobilov, napríklad ako domáce podporné úložiska energie, zlikvidujú sa tam kde sa vyrobili, v Gigafactory.

Továreň bude vybavená technológiami na recyklovanie všetkých recyklovateľných častí batérie a zároveň na likvidáciu nebezpečného odpadu. Recykláciu navyše pomôže k zníženiu nákladov na suroviny, pretože umožní získavať z batérií lítium, nikel a hliník.

 

Ďalšie zaujímavosti:

  • Po dokončení by mala továreň produkovať 5 x vyššiu celkovú kapacitu Li-Ion batérií ročne, ako sa vyrobilo v roku 2013 na celom svete.
  • Továreň bude mať tvar diamantu a bude smerovať presne na sever, aby Tesla vedela pomocou GPS zmapovať presné pozície vybavenia továrne.
  • Náklady na továreň by mali dosiahnuť 5 miliárd dolárov. Za prvé 2 roky výstavby Tesla investovala do továrne 1 miliardu dolárov.
  • Továreň bude mať k dispozícii nádrž na vodu s objemom 5,6 milióna litrov. To je približne 2-krát viac ako má olympijský bazén.
  • Elon Musk a zamest­nanci Tesly prezývajú továreň „Alien Dre­ad­nought“, čo je označenie pre vesmírnu bojovú loď.
  • Konferenčné miestnosti sú pomenované podľa chemických prvkov, ktoré sa používajú pri výrobe batérií.
  • Suroviny potrebné na výrobu batérií budú transportované železničnou traťou priamo do tvárne, pričom z nej budú vychádzať kompletné batérie.
  • V okolí továrne sa bežne pohybuje divá zver. Napríklad aj divoké kone.
  • Batérie pozostávajú z väčšej časti z recyklovateľných materiálov. Všetok materiál a odpad sa bude recyklovať.
  • Je dokončená z tretiny a už v nej pracuje vyše 1 000 zamestnancov a každý mesiac priberie ďalších 150 až 200 pracovníkov.
  • Tesla je v súčasnosti najväčším spotrebiteľom lítium-iónu na svete. Prekonala aj Samsung a Apple. Po dokončení továrne však bude najväčším výrobcom lítium-iónových batérií sveta.

 

Zdroje: tesla.com (aj titulná fotografia), businessinsider.com

tesla magazin zdielanie

O NÁS / KONTAKT / PODMIENKY POUŽÍVANIA    Copyright © 2016 - 2017 TeslaMagazín.sk     Sledujte nás aj cez sociálne siete  

 Staňte sa fanúšikom Tesla Motors, elektromobility a inovácií

Upozornite ma raz týždenne na najzaujímavejšie články

 

Odoslané!