BMW Electric Now Tour 2017: Elektromobilita nie je len o Tesle

0

BMW, ako jedna z popredných automobiliek, ktorá sa už dlhé roky venuje oblasti elektromobility, zorganizovala na Slovensku dve podujatie s názvom BMW Electric Now Tour 2017. V rámci nich prezentovala svojim fanúšikom, zákazníkom, ako aj novinárskej obci, svoje bohaté portfólio elektrifikovaných vozidiel. A to v skutku efektným spôsobom.

Elektrifikácia automobilov, ako aj elektromobilita vo všeobecnosti, je jasnou cestou k trvalo udržateľnej doprave. Uvedomujú si to aj klasické automobilky, ktoré sa postupne začínajú orientovať aj na túto donedávna zaznávanú oblasť automobilového priemyslu. Niektoré z nich na tento trend zareagovali včas, iné budú musieť vyvinúť veľkú snahu na to, aby dobehli svoju konkurenciu.

Zdroj: BMW

Fanúšikov prémiových vozidiel so športový vlastnosťami iste poteší, že do prvej menovanej skupiny rozhodne patrí aj nemecké BMW. Veď to má už dnes vo svojom portfóliu vydarený mestský elektromobil i3, exotický plug-in hybridný superšport i8, ako aj plug-in hybridné verzie väčšiny svojich klasických modelov, a to radu 2, 3, 5, 7 a X5. A ďalšie budú postupne pribúdať.

Veď tešiť sa môžeme na plne elektrickú „trojku“, ako aj jej SUV derivát X3. Po nich príde na trh zbrusu nový elektromobil, ktorý bude stelesnením všetkých skúseností koncernu BMW Group z oblasti elektromobility a autonómnych systémov. Malo by sa jednať o crossover strednej triedy, ktorý nesie pracovné označenie BMW iNext.

Prenesme sa však do prítomnosti, konkrétne do Orechovej Potône, kde sa v areáli Slovakia Ringu, uskutočnili testovacie jazdy pre novinársku obec, v rámci podujatia BMW Electric Now Tour 2017. Aké sú teda naše prvé dojmy z odskúšaných elektro-automobilov značky BMW?

BMW i3: Dokonalé mestské auto?

Ako prvé sme mali možnosť vyskúšať vozidlo, ktoré je najviac „elektro“. Jedná sa totiž o čistý elektromobil. Áno, je ním BMW i3, ktoré je svetovo jedno z najpredávanejších vozidiel tejto kategórie.

Dizajnéri a konštruktéri podriadili jeho vývoj potrebám premávky v mestskej „džungli“. Ako sa im to podarilo, sme mali možnosť preveriť na trati, ktorá sa snažila simulovať všetky mestské nástrahy. Slalom pomedzi natesno rozostavenými kužeľmi, uhýbacie manévre, prejazd úzkou zákrutou, prudká akcelerácia z miesta, brzdenie za pomoci rekuperačného systému či otáčanie sa v úzkom priestore, nás behom hodinky presvedčili o tom, že by to mohlo byť jedno z najlepších, ak nie najlepšie mestské vozidlo súčasnosti. Na definitívnejšie závery si však budeme musieť počkať do redakčného testu.

A BMW i3 nie je zaujímavé len z hľadiska jazdných vlastností v meste. Veď až neuveriteľných 95 % vozidla je recyklovateľných, pričom pri jeho výrobe sa používa hliník, uhlíkové vlákna, termoplast, PET fľaše, plechovky, konope, eukalyptus či olivovník. Všetky zaujímavosti o tomto vydarenom vozidle nájdete v našom článku 18 zaujímavostí o elektromobile BMW i3.

BMW i8: Hybridný exot s dušou pretekára

Keďže život motoristu nie je len o jazdení po meste, druhý model radu „i“ je vozidlom úplne iného charakteru. BMW i8 je nielen vzhľadom exotický športový automobil, ktorý v sebe ukrýva plug-in hybridné ústrojenstvo. Spaľovací 1,5 l trojvalec poháňa zadnú nápravu, kým elektromotor prednú. Svojím papierovým výkonom 327 koní zrejme neohúri väčšinu „pretekárov“, podstatné sú však reálne jazdné vlastnosti.

Na pripravenej trati sme si vyskúšali rýchly slalom pomedzi kužele, uhýbací manéver, ako aj prudkú akceleráciu a brzdenie. A to všetko aj za zvuku pískajúcich gúm. Zhruba hodinové „blbnutie“ na trati nás presvedčilo o tom, že športové vozidlá a jazdenie nie sú len o hrubom výkone. Dôležité je samozrejme „vyladenie“ vozidla, a to sa podarilo konštruktérom i-osmičky na výbornú.

Užujete si s ním kopec zábavy, pričom vám odpustí množstvo chýb, čo je veľmi dôležité z hľadiska bezpečnosti. Takže ani v rukách pseudo-závodníkov by to nemusela byť nebezpečná zbraň. A to narozdiel od konkurencie typu Chevrolet Corvette, s ktorou je veľmi ľahké skončiť po najbližšej zákrute v poli.

Pre zaujímavosť dodávame, že časť odbornej obce považuje BMW i8 za akýsi moderný „digitálny“ ekvivalent závodnej M-trojky. Netreba však zabúdať ani na ekologickú stránku tohto športiaka, veď jeho priemerné emisie sú identické napríklad s plug-in hybridným rodinným kompaktom BMW 225xe.

iPerformance – elektrifikovaná klasika

Zatiaľ čo modely radu „i“ boli vyvíjané ako samostatné e-automobily, v prípade modelov s prívlastkom iPerformance ide o elektrifikované verzie štandardných vozidiel BMW. Elektrifikácia sa dotkla väčšiny portfólia značky, a tak sú ako plug-in hybridy dostupné modely z radu 2, 3, 5, 7 a X5. Pri ich vývoji boli použité mnohé technológie z modelov radu „i“, čo dáva tušiť ich vyspelosť.

V rámci tzv. scénickej jazdy sme si mali možnosť vyskúšať plug-in hybridné verzie modelov radu 5 (tohtoročná novinka), 7 a X5. A to na zhruba na 40 km trase, ktorá viedla prevažne okresnými cestami v okolí Orechovej Potône. Podľa očakávania, vozidlá nás nesklamali. Spolupráca oboch motorov fungovala príkladne, výkonu bolo na rozdávanie. Veď ten sa pohybuje v rozmedzí 185 kW/420 Nm (BMW 530e) až 240 kW/500 Nm (BMW 740e).

Všetky modely z portfólia iPerformance majú poháňané obe nápravy. Avšak v závislosti od zvoleného režimu môžete mať z týchto e-áut aj predokolku či zadokolku. Na čisto elektrický pohon prejdete 31 km (X5 40e) až 50 km (530e) podľa metodiky NEDC, pričom je ho možné využiť až do rýchlosti 130 až 140 km/h. Kombinovaná spotreba všetkých plug-in hybridných modelov sa pohybuje okolo 2 l/100 km a emisie CO2 okolo 50 g/km.

 

BMW i Remote – skutočne užitočná aplikácia

Moderné e-autá idú ruka v ruke s IKT technológiami. A BMW i3 a i8 nie sú žiadnou výnimkou. Automobilka k ním totiž vyvinula užitočnú mobilnú aplikáciu BMW i Remote, ktorá je dostupná aj pre smart hodinky.

Prostredníctvom aplikácie BMW i Remote je možné ovládať vozidlá z radu „i“ na diaľku. Vozidlu je možné dať z domu pokyn, aby sa vyhrialo či vychladilo. Keď doň nastúpite bude v ňom klíma, akú ste si cez mobil či hodinky vyžiadali. Taktiež môžete nastaviť čas, kedy sa má vozidlo začať nabíjať. Nabíjanie sa tak môže spustiť v noci, kedy je cena elektrickej energie najnižšia. Aplikácia informuje majiteľa aj o úrovni nabitia batérie, ako aj o zostatkovom dojazde. Ak sa vozidlo nabíja, je možné sledovať jeho priebeh.

BMW i Agenti už aj na Slovensku

Vozidlá BMW i3 a i8 sú na slovenskom trhu oficiálne dostupné od apríla tohto roku. A to vďaka tzv. BMW i Agentom. Tí sú u nás aktuálne dvaja, a to v Bratislave (Group M) a v Žiline (MD-Bavaria). „BMW i Agenti“ sú autorizovanými predajcami vozidiel radu „i“. Ich zamestnanci prešli špeciálnymi školeniami ohľadom predaja vozidiel BMW i3 a i8.

Rovnako tak prešli školeniami aj pracovníci servisných oddelení, keďže tento typ vozidiel sa po konštrukčnej stránke líši od bežných automobilov. Servisné centrá, ktoré sa špecializujú na servis e-áut BMW i8 a i3 nájdete okrem spomínanej Bratislavy a Žiliny aj v Košiciach a Trenčíne.

bmw electric now tour tim

Časť tímu BMW Electric Now Tour. Ďakujeme! 🙂

Na záver chceme veľmi pekne poďakovať spoločnosti BMW Group za výbornú akciu s výbornými vozidlami a výborne zvolenými profilmi testovacích tratí, ako aj pánovi Milanovi Stupkovi za možnosť účasti.

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár

O NÁS / KONTAKT / PODMIENKY POUŽÍVANIA    Copyright © 2016 - 2017 TeslaMagazín.sk     Sledujte nás aj cez sociálne siete  

 Staňte sa fanúšikom Tesla Motors, elektromobility a inovácií

Upozornite ma raz týždenne na najzaujímavejšie články

 

Odoslané!